Item Type: |
Article |
Type of entry: |
Secondary publication |
Title: |
An Attention-based System Approach for Scene Analysis in Driver Assistance |
Language: |
English |
Date: |
2021 |
Place of Publication: |
Darmstadt |
Year of primary publication: |
2008 |
Publisher: |
De Gruyter |
Journal or Publication Title: |
at - Automatisierungstechnik |
Volume of the journal: |
56 |
Issue Number: |
11 |
DOI: |
10.26083/tuprints-00019463 |
Corresponding Links: |
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Origin: |
Secondary publication service |
Abstract: |
Research on computer vision systems for driver assistance resulted in a variety of isolated
approaches mainly performing very specialized tasks like, e. g., lane keeping or traffic sign
detection. However, for a full understanding of generic traffic situations, integrated and flexible approaches are needed. We here present a highly integrated vision architecture for an
advanced driver assistance system inspired by human cognitive principles. The system uses
an attention system as the flexible and generic front-end for all visual processing, allowing
a task-specific scene decomposition and search for known objects (based on a short term
memory) as well as generic object classes (based on a long term memory). Knowledge fusion,
e. g., between an internal 3D representation and a reliable road detection module improves
the system performance. The system heavily relies on top-down links to modulate lower
processing levels, resulting in a high system robustness. |
Alternative Abstract: |
Alternative Abstract | Language |
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Bildbasierte Fahrerassistenzsysteme verfügen in der Regel über starre Funktionen, die sehr
spezialisierte Aufgaben, wie Spurhaltung oder Verkehrszeichenerkennung, in fest definierten Situationen bearbeiten. Fahrerassistenzsysteme, die in einer großen Bandbreite
von möglichen Verkehrssituationen robust und sinnvoll reagieren sollen, benötigen jedoch integrierte und flexiblere Ansätze. In der vorliegenden Arbeit wird ein integriertes
Fahrerassistenzsystem vorgestellt, dessen Bildverarbeitungssubsystem durch Signalverarbeitungsprozesse im menschlichen Gehirn motiviert ist. Das Subsystem verwendet ein biologisch motiviertes Aufmerksamkeitsmodul als flexibles und generisches Front-end für alle
Bildverarbeitungsprozesse. Das Aufmerksamkeitsmodul erlaubt eine aufgabenabhängige
Szenenzerlegung, das Wiederfinden von bereits erkannten Objekten aus dem Kurzzeitspeicher des Systems sowie die generische Detektion von beliebigen Objektklassen über
den Langzeitspeicher des Systems. Die Fusion von Informationen verschiedener Teilmodule, z. B. zwischen der internen 3D-Umfeldrepräsentation und einem Modul zur Detektion
von unmarkierten Straßenflächen, erhöht die Güte des Gesamtsystems. Der Ansatz verwendet rekurrente Signalwege (so genannte top-down Verbindungen), welche Module auf
tieferen Systemstufen online dynamisch parametrisieren, um die Robustheit und Reaktionsgeschwindigkeit des Gesamtsystems zu verbessern. | German |
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Status: |
Publisher's Version |
URN: |
urn:nbn:de:tuda-tuprints-194637 |
Classification DDC: |
600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering |
Divisions: |
18 Department of Electrical Engineering and Information Technology > Institut für Automatisierungstechnik und Mechatronik > Control Methods and Robotics (from 01.08.2022 renamed Control Methods and Intelligent Systems) |
Date Deposited: |
22 Sep 2021 07:56 |
Last Modified: |
11 Aug 2023 06:34 |
URI: |
https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/19463 |
PPN: |
510501540 |
Export: |
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