TU Darmstadt / ULB / TUprints

Fußballwortschatz digital - Korpuslinguistische Ressourcen für den Sprachunterricht

Meier-Vieracker, Simon (2023)
Fußballwortschatz digital - Korpuslinguistische Ressourcen für den Sprachunterricht.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2022, 2 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00023053
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
kordaf-3485-meier-vieracker.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (671kB)
[img] Text (XML)
kordaf-3485-meier-vieracker.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (111kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Fußballwortschatz digital - Korpuslinguistische Ressourcen für den Sprachunterricht
Language: German
Date: 5 January 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 2
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00023053
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Aufgrund der globalen Popularität und der großen alltags- und populärkulturellen Bedeutung des Fußballs ist die Fußballsprache auch für den Sprachunterricht relevant. Vor allem der ausdifferenzierte Wortschatz dieser Sondersprache ist ein wichtiger und didaktisch reizvoller Vermittlungsgegenstand. Der Beitrag stellt mit den multilingualen Korpora zur Fußballlinguistik eine frei zugängliche Korpusressource vor und demonstriert entlang konkreter Beispiele die didaktischen Potenziale, welche korpusgestützte Zugänge wie etwa Kollokationsanalysen für die Wortschatzvermittlung haben. Sie umgehen eine strikte Trennung von Lexikon und Grammatik und eröffnen mit ihrem Fokus auf syntaktische und textuelle Einbettungen auch neue Perspektiven für sprachvergleichende Analysen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Due to the global popularity and the great popular cultural significance of football, the language of football is also relevant for language teaching. Above all, the differentiated vocabulary of this special language is an important subject. The article presents the multilingual corpora on football linguistics, a freely accessible corpus resource. By means of concrete examples, it demonstrates the didactic potential of corpus-based approaches like collocation analysis for vocabulary teaching. It is shown that corpus-based approaches avoid a strict separation of lexicon and grammar and, with their focus on syntactic and textual embedding, also open up new perspectives for comparative linguistic analyses.

English
Uncontrolled Keywords: Fußball, Sondersprache, Wortschatz, Mehrsprachigkeit, Kollokationen, football, special language, vocabulary, multilingualism, collocations
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-230536
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
400 Language > 420 English
400 Language > 430 German
400 Language > 450 Italian, Romanian, Rhaeto-Romanic
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Corpus- und Computerlinguistik, Englische Philologie
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Germanistik - Digitale Linguistik
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 05 Jan 2023 13:09
Last Modified: 22 Jul 2024 08:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/23053
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item