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Analyse von schulischen Vermittlungstexten in Biologielehrwerken

Drumm, Sandra (2023)
Analyse von schulischen Vermittlungstexten in Biologielehrwerken.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013088
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Analyse von schulischen Vermittlungstexten in Biologielehrwerken
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013088
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Biologie als Wissenschaft betreibt die Beforschung der lebendigen Umwelt. Das Schulfach leitet aus den wissenschaftlich gewonnenen Erkenntnissen Themen zur Vermittlung ab. Dabei fokussiert das Fach auf eigene Lehr- und Lernziele, die mit Hilfe von Aufgaben, Übungen und Materialien erreicht werden sollen. Texte spielen dabei im Unterricht der Mittelstufe eine eher untergeordnete Rolle, da diese seitens der Lehrenden als zu schwierig eingestuft werden. Dabei wird übersehen, dass sich die grundlegenden Denkoperationen anhand der Texte vermitteln lassen und diese als bildungssprachliche Lerngelegenheit dienen können. Um Sachtexte des Faches Biologie für die Sekundarstufe 1 nutzbar zu machen, müssen diese zunächst im Hinblick auf ihre sprachliche Gestaltung untersucht werden. Hier soll einerseits die Frage beantwortet werden, wie Sachtexte im Fach Biologie sprachlich gestaltet sind, andererseits, wie Sprache und Fachlichkeit im Sachtext zusammenhängen. Das Vorgehen kann exemplarisch für die Analyse von schulischen Sachtexten gesehen werden und erweist sich daher auch für andere Fächer als produktiv.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Biology is the natural science that studies life and living organisms. From scientific findings, the school subject extrapolates certain topics and adapts them to teaching purposes. Therefore the focus lies on field specific teaching and learning goals that are accomplished by suitable tasks, exercises and learning material. However, written texts in biology books only play a minor role throughout the middle level of schooling because teachers perceive these texts as too difficult for their students. This ignores the fact that the basic idea of a topic may be conveyed on the basis of related texts and that these may serve as language learning opportunities. Biology books must be analyzed for their use in middle school in order to identify those aspects that students might find difficult to grasp. It is important to keep in mind how language and content interact. The article shows an example for the analysis of subject texts in biology that might be suitable for other subjects as well.

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130880
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:12
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13088
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