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Experimental Investigation of a Passively Deforming Airfoil Under Dynamic Flow Conditions

Cordes, Ulrike (2016)
Experimental Investigation of a Passively Deforming Airfoil Under Dynamic Flow Conditions.
Technische Universität Darmstadt
Ph.D. Thesis, Primary publication

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Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: Experimental Investigation of a Passively Deforming Airfoil Under Dynamic Flow Conditions
Language: English
Referees: Tropea, Prof. Dr. Cameron ; Paschereit, Prof. Dr. C. O.
Date: 2016
Place of Publication: Darmstadt
Date of oral examination: 30 August 2016
Abstract:

A rigid and a passively deforming airfoil, designed to alleviate fatigue causing load fluctuations that appear during normal operation of wind turbines, is investigated under unsteady conditions in two dimensional wind tunnel experiments. In a first series of experiments, a vertical gust encounter is generated by means of an active grid. This approximates the wind turbine blade’s passage through the atmospheric boundary layer and corresponds to the theoretical formulation of the Sears problem. In a second experiment the airfoil is oscillated in a steady free stream, which approximates the bending and twisting motion of a wind turbine blade and corresponds to the theoretical formulation of the Theodorsen problem.

The frequency dependent dynamic lift response of the rigid airfoil under attached flow conditions is compared to the Theodorsen and Sears function. If the airfoil is oscillated around its zero lift angle, experimental results and theoretical prediction agree. Contrary to theoretic assumptions, a substantial dependence on the mean angle of attack is observed: If the airfoil is oscillated around higher mean angles of attack, the dependence on the reduced frequency is is inverted.

The deforming airfoil shows good performance in terms of gust load alleviation over a wide range of operating conditions: At small mean angles of attack, up to 60% of the fluctuating loads are alleviated. Under high mean angles of attack, leading edge vortices are efficiently suppressed, yielding up to 30% less load fluctuations.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In dieser Arbeit wird die aerodynamische Lastantwort eines starren Flügels und eines Flügels mit selbstanpassender Wölbung experimentell unter instationären Bedingungen untersucht. Das Konzept der selbstanpassenden Wölbung wurde entwickelt, um Lastschwankungen an Windenergieanlagen zu dämpfen. Die Anströmbedingungen am rotierenden Windenergieanlagenblatt werden in zwei Windkanalexperimenten am zweidimensionalen Flügel abgebildet: Mittels eines aktiven Gitters wird eine sinusförmige Vertikalböe erzeugt, was das Durchstreichen des bodennahen Geschwindigkeitsprofils nachempfindet und gleichzeitig dem Sears-Problem entspricht. In einem zweiten Experiment oszilliert der Flügel in stationärer Anströmung,was Biegetorsionsschwingungen am Windenergieanlagenblatt nachempfindet und dem Theodorsen-Problem entspricht.

Die frequenzabhängige dynamische Lastantwort des starren Flügels in angelegter Strömung wird mit der Sears- und der Theodorsen-Funktion verglichen. Eine Oszillation um den Nullauftriebswinkel zeigt gute Übereinstimmungen zwischen experimentellen Daten und theoretischen Werten. Entgegen theoretischer Annahmen hat der mittlere Anstellwinkel einen großen Einfluss auf das Übertragungsverhalten: Bei einer Oszillation um höhere mittlere Anstellwinkel werden deutliche Unterschiede in der Frequenzabhängigkeit der dynamischen Lastantwort beobachtet.

Das Flügelprofil mit selbstanpassender Wölbung dämpft fluktuierende Lasten effektiv über einen weiten Betriebsbereich: Bei kleinen Anstellwinkeln werden bis zu 60% der Lastschwankungen gedämpft, unter höheren Anstellwinkeln wird die Bildung von Vorderkantenwirbeln unterdrückt, was zu einer Dämpfung von bis zu 30% der Lastschwankungen führt.

German
Alternative keywords:
Alternative keywordsLanguage
unsteady aerodynamics, Theodorsen function, Sears function, dynamic stall, gust load alleviation, variable camberUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-56707
Classification DDC: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 16 Department of Mechanical Engineering
16 Department of Mechanical Engineering > Fluid Mechanics and Aerodynamics (SLA)
16 Department of Mechanical Engineering > Fluid Mechanics and Aerodynamics (SLA) > Flow control and unsteady aerodynamics
Date Deposited: 14 Nov 2016 14:56
Last Modified: 15 Jul 2020 09:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/5670
PPN: 395845254
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