TU Darmstadt / ULB / TUprints

Analyse der Einflussgrößen auf die Entstehung und Intensität von Reifenspuren

Seipel, Gunther (2014)
Analyse der Einflussgrößen auf die Entstehung und Intensität von Reifenspuren.
Book, Secondary publication, Postprint

[img]
Preview
Text
Manuskript_VDI_Seipel.pdf - Published Version
Copyright Information: CC BY-NC-ND 2.5 Generic - Creative Commons, Attribution, NonCommercial, NoDerivs .

Download (18MB) | Preview
Item Type: Book
Type of entry: Secondary publication
Title: Analyse der Einflussgrößen auf die Entstehung und Intensität von Reifenspuren
Language: German
Referees: Winner, Prof. Dr. Hermann ; Wallaschek, Prof. Dr. Jörg
Date: 20 January 2014
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2013
Publisher: VDI Verlag GmbH
Issue Number: 772
Series: Fortschritt-Berichte VDI Reihe 12
Series Volume: 772
Date of oral examination: 29 May 2013
Abstract:

In der Unfallrekonstruktion dienen sichtbare Reifenspuren am Unfallort der Ermittlung des fahrdynamischen Ausgangszustandes der beteiligten Fahrzeuge. Dabei ist die Ergebnisqualität davon abhängig, welche Annahmen hinsichtlich der notwendigen Voraussetzungen zur Entstehung von Reifenspuren getroffen werden und welcher Zusammenhang zwischen der Spurintensität und fahrdynamischen Größen besteht. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der systematischen Analyse der Einflussgrößen auf die Entstehung und Intensität von reibungsinduzierten Reifenspuren. Dabei werden neben fahrdynamischen Größen auch Reifen- und Fahrbahneigenschaften sowie optische Einflussgrößen betrachtet und mit einem im Rahmen der Arbeit entwickeltem Verfahren quantifiziert.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Visible tire marks at the accident scene play a central role for the reconstruction of the dynamic state of the involved vehicles. The quality of the results depends on the assumptions made regarding the requirements for the emergence of tire marks, and the function between vehicle dynamic parameters and the tire mark intensity. This work deals with the systematic analysis of the influencing parameters on the emergence and intensity of friction induced tire marks. This includes vehicle dynamic parameters as well as tire and surface properties and optical factors. Their influence was quantified by a method developed within the present work.

English
Uncontrolled Keywords: Unfallrekonstruktion – Reifenspuren – Spurintensität – Spurzeichnungssensitivität, Schwärzungsrate, Verschleißrate, Objektive Sichtbarkeitsbewertung, Reifenmessanhänger, Linearer Reibprüfstand, Fotozelt
Status: Postprint
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-36660
Additional Information:

Zugl.: Darmstadt, Techn. Univ., Diss., 2013

Classification DDC: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 16 Department of Mechanical Engineering > Institute of Automotive Engineering (FZD)
Date Deposited: 20 Jan 2014 12:09
Last Modified: 18 Oct 2023 10:46
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/3666
PPN: 386312095
Export:
Actions (login required)
View Item View Item