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Looking beyond the content plane – Modal assessment in Norwegian learners’ texts in German as a foreign language

Hamann, Veronika (2025)
Looking beyond the content plane – Modal assessment in Norwegian learners’ texts in German as a foreign language.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00028896
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Looking beyond the content plane – Modal assessment in Norwegian learners’ texts in German as a foreign language
Language: English
Date: 14 January 2025
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 1 October 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00028896
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

This article seeks to obtain a better understanding of interpersonal meaning-making in short written responses by Norwegian learners of German as a foreign language by analysing the modal assessment strategies used in four different task settings. Based on the framework of Systemic Functional Linguistics, the study focuses on how modal verbs, modal adjuncts and corresponding paraphrases are employed, and on the meanings which are realised accordingly. The study identifies several strategies and shows how they contribute to expressing different attitudes and to enacting different social relations. Overall, the study raises awareness of the central role of modal assessment in writing.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Das Ziel dieses Beitrags ist es, ein besseres Verständnis darüber zu erlangen, wie norwegische DaF-Lernende interpersonelle Bedeutung in kurzen Texten herstellen. Dafür wurden modale Bewertungsstrategien in Lernerantworten zu vier verschiedenen Aufgaben analysiert. Die Studie basiert auf der Systemisch-funktionalen Linguistik und untersucht, wie Modalverben, Modalwörter und entsprechende Paraphrasierungen verwendet werden und welche Bedeutungen mit diesen einhergehen. In der Studie konnten zahlreiche Strategien aufgedeckt werden und gleichzeitig konnte gezeigt werden, wie diese unterschiedliche Einstellungen ausdrücken und unterschiedliche soziale Beziehungen zu Rezipient*innen herstellen. Insgesamt wird durch die Studie die zentrale Rolle der modalen Bewertung in schriftlichen Texten hervorgehoben.

German
Uncontrolled Keywords: interpersonal meaning-making, modal assessment, writing, German as a foreign language, Interpersonelle Bedeutungskonstruktion, modale Bewertung, Schreiben, Deutsch als Fremdsprache
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-288964
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 14 Jan 2025 15:50
Last Modified: 14 Jan 2025 15:50
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/28896
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