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NaLeKo. Ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache

Hirschmann, Hagen ; Binanzer, Anja ; Langlotz, Miriam (2024)
NaLeKo. Ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2023, 3 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00027620
Article, Secondary publication, Publisher's Version

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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: NaLeKo. Ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache
Language: German
Date: 2 July 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 3
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00027620
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

NaLeKo ist ein online zugängliches und auswertbares Lernerkorpus des schriftsprachlichen Deutschen als Erst- und Zweitsprache, entstanden aus dem Forschungsbestreben, den Erwerb und die Entwicklung narrativer Kompetenzen korpusbasiert zu untersuchen. Das Korpus besteht aus Erzählungen von Schüler*innen der Klassenstufen zwei bis neun. Es enthält allgemeine linguistische Annotationen, eine Beschreibung von lernerbedingten Abweichungen durch Zielhypothesen und Fehlertags und wurde außerdem differenziert hinsichtlich der in den Texten verwendeten Junktoren annotiert. Somit liegt mit der ersten Korpusveröffentlichung NaLeKo V1.0 ein tief annotiertes Mehrebenenkorpus mit aktuell 288 Narrationen vor.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

NaLeKo is an online accessible and analyzable learner corpus of written texts of German as a first and second language. The underlying research aim is to analyze the written acquisition and development of narrative competence using a corpus-based approach. The corpus consists of narrative texts written by students in grades two to nine and contains general linguistic annotations, descriptions of learner-based deviations, expressed via target hypotheses and error tags. So far, the corpus has also been annotated for connectives used in the texts. As a result, the first corpus publication NaLeKo V1.0 is a deeply annotated multidimensional corpus with currently 288 narratives.

English
Uncontrolled Keywords: Lernerkorpus, Erstspracherwerbsforschung, Zweitspracherwerbsforschung, Mehrsprachigkeit, Sprachentwicklung, Mehrebenenkorpus, Korpusarchitektur, learner corpus, first language acquisition, second language acquisition, multilingualism, language development, multi-layer corpus, corpus architecture
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-276206
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 02 Jul 2024 14:03
Last Modified: 09 Jul 2024 10:31
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27620
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