TU Darmstadt / ULB / TUprints

‚LIEBE SOPHIE‘ – ADRESSIERUNG UND INVOLVIERUNG IN INSTAGRAM-KOMMENTAREN AM BEISPIEL DES PROJEKTES @ICHBINSOPHIESCHOLL

Meier-Vieracker, Simon (2024)
‚LIEBE SOPHIE‘ – ADRESSIERUNG UND INVOLVIERUNG IN INSTAGRAM-KOMMENTAREN AM BEISPIEL DES PROJEKTES @ICHBINSOPHIESCHOLL.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2023, 3 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00027615
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
kordaf-3849-meier-vieracker.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (1MB)
[img] Text (XML-Version)
kordaf-3849-meier-vieracker.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (120kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: ‚LIEBE SOPHIE‘ – ADRESSIERUNG UND INVOLVIERUNG IN INSTAGRAM-KOMMENTAREN AM BEISPIEL DES PROJEKTES @ICHBINSOPHIESCHOLL
Language: German
Date: 2 July 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 3
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00027615
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Unter dem Titel @ichbinsophiescholl betrieben zwei öffentliche Rundfunkanstalten zwischen 2021 und 2022 einen Instagram-Kanal, der das Leben der Widerstandskämpferin Sophie Scholl in den plattformtypischen Formaten nachstellte. Über die stark frequentierten Kommentarbereiche des Accounts lässt sich detailliert nachvollziehen, wie die gewählten Inszenierungsstrategien seitens der aktiven Nutzenden rezipiert wurden. Dazu wurden neben den Captions rund 52.000 Kommentare und Replies erhoben und als voll annotiertes Korpus aufbereitet. Mit quantitativen und qualitativen Methoden sowie in Rückgriff auf geschichtsdidaktische Forschungen einerseits und linguistische Konzepte emotionaler Involvierung andererseits wird gezeigt, wie Nutzende die inszenierte Figur Sophie Scholls direkt adressieren und, unterstützt durch das Kommentierungsverhalten des Accounts selbst, mit ihr in Interaktion treten. Davon ausgehend wird diskutiert, welche didaktischen Potenziale ein solcher korpusgestützter Zugriff auf Erinnerungskultur insbesondere für den DaF-Unterricht hat.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Under the title @ichbinsophiescholl, two public broadcasters operated an Instagram channel between 2021 and 2022 that reenacted the life of the resistance fighter Sophie Scholl in formats typical of the platform. The highly frequented comment sections of the account provide detailed information on how the chosen staging strategies were received by the users. In addition to the captions, around 52,000 comments and replies were collected and processed as a fully annotated corpus. Using quantitative and qualitative methods as well as historical didactic research on the one hand and linguistic concepts of emotional involvement on the other, it is shown how users directly address the staged figure of Sophie Scholl and, supported by the commenting behavior of the account itself, interact with her. Based on this, the didactic potential of such a corpus-based approach to memory culture will be discussed, especially for teaching German as a foreign language.

English
Uncontrolled Keywords: Instagram, Social Media History, Erinnerungskultur, Adressierung, Involvierung, Memory Culture, Address, Involvement
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-276151
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 02 Jul 2024 12:57
Last Modified: 09 Jul 2024 10:23
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27615
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item