TU Darmstadt / ULB / TUprints

SPRACHSENSIBILISIERUNG IM FLÜCHTLINGSDISKURS ALS GEGENSTAND EINES PROBLEM- UND REFLEXIONSORIENTIERTEN DAF-/DAZ-UNTERRICHTS. Potenziale korpusgestützter Diskursanalysen der Wikipedia

Polajnar Lenarčič, Janja ; Rebhan, Lena (2024)
SPRACHSENSIBILISIERUNG IM FLÜCHTLINGSDISKURS ALS GEGENSTAND EINES PROBLEM- UND REFLEXIONSORIENTIERTEN DAF-/DAZ-UNTERRICHTS. Potenziale korpusgestützter Diskursanalysen der Wikipedia.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2023, 3 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00027611
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
n1_polajnar_rebhan_th_kordaf_2_23.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (1MB)
[img] Text (XML-Version)
kordaf-3844_polajnar-lenarcic.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (147kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: SPRACHSENSIBILISIERUNG IM FLÜCHTLINGSDISKURS ALS GEGENSTAND EINES PROBLEM- UND REFLEXIONSORIENTIERTEN DAF-/DAZ-UNTERRICHTS. Potenziale korpusgestützter Diskursanalysen der Wikipedia
Language: German
Date: 2 July 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 3
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00027611
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Angesichts der wachsenden Relevanz digitaler Medien und dem Anspruch, im Unterricht auch digitalisierungsbezogene Kompetenzen zu stärken, erscheint der Einbezug internetbasierter Kommunikation in den korpusgestützten Unterricht sinnvoll und ergiebig. Eine digitale Ressource, die als multilingualer Diskursraum gerade für DaF-/DaZ-Lernende vielseitige Untersuchungsmöglichkeiten bietet, ist die Online-Enzyklopädie Wikipedia. An ihrem Beispiel zeigt dieser Beitrag didaktische Potenziale korpusgestützter Diskursanalysen auf. Es werden zwei didaktische Szenarien entworfen, durch die im Sinne eines problem- und reflexionsorientierten DaF-/DaZ-Unterrichts ein tiefergehendes Verstehen diskursrelevanter Personenbezeichnungen und Metaphern angeregt werden soll, welches ihre diskursspezifische Verwendung und insbesondere deren metasprachliche Aushandlung einschließt und somit einen sensiblen Umgang mit der Zielsprache ermöglicht.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Considering the increasing relevance of digital media and the claim to also strengthen digitalisation-related competences in didactic contexts, the incorporation of computer mediated communication in corpus-based lessons seems reasonable and productive. A digital resource and multilingual discourse space which offers versatile possibilities of investigation, especially for learners of German as a Foreign or as a Second Language, is the online encyclopedia Wikipedia. Therefore, this article points out the didactic potential of corpus-based discourse analyses on Wikipedia. Two didactic scenarios are outlined that represent problem- and reflection-oriented teaching of German as a Foreign or as a Second Language. Both aim to make learners understand discourse-relevant terms and metaphors more deeply, including their discourse-specific context of use as well as their meta-linguistic negotiation in particular, in order to create language awareness and sensitivity.

English
Uncontrolled Keywords: Internetbasierte Kommunikation, Korpuslinguistik, Wikipedia, Sprachsensibilisierung, Metasprachdiskurs, computer-mediated communication, corpus linguistics, language sensitivity, meta-linguistic discourse, migration discourse
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-276113
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 02 Jul 2024 12:39
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27611
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item