TU Darmstadt / ULB / TUprints

KORPORA INTERNETBASIERTER KOMMUNIKATION IN DaF-/ DaZ-KONTEXTEN. Ressourcen. Analysebeispiele. Didaktische Szenarien

Gredel, Eva (2024)
KORPORA INTERNETBASIERTER KOMMUNIKATION IN DaF-/ DaZ-KONTEXTEN. Ressourcen. Analysebeispiele. Didaktische Szenarien.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2023, 3 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00027609
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
kordaf-3846-gredel.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (601kB)
[img] Text (XML-Version)
kordaf-3846-gredel.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (67kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: KORPORA INTERNETBASIERTER KOMMUNIKATION IN DaF-/ DaZ-KONTEXTEN. Ressourcen. Analysebeispiele. Didaktische Szenarien
Language: German
Date: 2 July 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 3
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00027609
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Lernende leben heute in der Kultur der Digitalität (vgl. Stalder 2016). Ausgehend von Formen dieser Kultur der Digitalität zeigt der Beitrag die Relevanz und das Potential von Korpora internetbasierter Kommunikation in DaF- / DaZ-Kontexten auf. Dazu werden zunächst bildungspolitische Rahmenpapiere hinsichtlich digitalisierungsbezogener Kompetenzen gesichtet, die internetbasierte Kommunikation als Lehr-Lern-Gegenstand für Vermittlungskontexte und Korpora internetbasierter Kommunikation als digitale Ressourcen für den Ausbau von Data Literacy bei Lernenden vorschlagen. In einem nächsten Schritt werden konkrete Ressourcen, Analysebeispiele und didaktische Szenarien der in dieser Themenausgabe versammelten Beiträge vorgestellt, die in DaF- / DaZ-Kontexten zum Einsatz kommen können, um Lernenden digitale Teilhabe auch über die eigene Muttersprache hinaus zu ermöglichen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The daily lives of learners are now shaped by digital condition (cf. Stalder 2016). Based on forms of this digital condition, this paper argues for the relevance and potential of computer-mediated communication (CMC) corpora in contexts of German as a Foreign Language (GFL) and German as a Second Language (GSL). To this end, education policy framework papers are first reviewed with regard to digitality-related competencies, which propose CMC as teaching-learning object for GFL / GSL contexts and CMC Corpora as digital resources for the development of learners’ data literacy. In a next step, resources, examples, and didactic scenarios assembled in this thematic KorDaF issue are presented that can be used in GFL / GSL contexts to enable learners to participate digitally beyond their own native language.

English
Uncontrolled Keywords: Korpora, internetbasierte Kommunikation, digitale Plattformen, Kultur der Digitalität, corpora, computer-mediated communication, digital platforms, digital condition
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-276099
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 02 Jul 2024 12:48
Last Modified: 09 Jul 2024 10:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27609
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item