TU Darmstadt / ULB / TUprints

ADJEKTIVE IN BILDBESCHREIBUNGEN. Eine Korpuslinguistische Untersuchung zum Adjektivgebrauch von bilingual und monolingual aufwachsenden Schülerinnen und Schülern

Kellermann, Katharina ; Schmitt, Lukas (2023)
ADJEKTIVE IN BILDBESCHREIBUNGEN. Eine Korpuslinguistische Untersuchung zum Adjektivgebrauch von bilingual und monolingual aufwachsenden Schülerinnen und Schülern.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2023, 3 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024461
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
kordaf-3727-kellermann.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (924kB)
[img] Text
kordaf-3727-kellermann.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (110kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: ADJEKTIVE IN BILDBESCHREIBUNGEN. Eine Korpuslinguistische Untersuchung zum Adjektivgebrauch von bilingual und monolingual aufwachsenden Schülerinnen und Schülern
Language: German
Date: 25 September 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 5 August 2023
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 3
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024461
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im vorliegenden Beitrag werden schriftliche Bildbeschreibungen von monolingual und bilingual aufwachsenden Schüler*innen der dritten bis sechsten Klasse (N = 288) hinsichtlich ihres Adjektivgebrauchs untersucht. Deskriptiv zeigt sich, dass monolinguale Schüler*innen mehr Adjektive in der Freitextproduktion verwenden als bilinguale Schüler*innen. Mit Ausnahme der prädikativen und wertenden Adjektive, die prädikativ und attributiv vorkommen, zeigt sich ein vermehrter Adjektivgebrauch bei monolingual Lernenden im Vergleich zu bilingual Lernenden. Für die prädikativen Adjektive zeigen sich keine signifikanten Unterschiede; für die wertenden Adjektive zeigt sich ein Mehrgebrauch der bilingualen Schüler*innen. Die gefundenen Effekte können als klein bis mittel klassifiziert werden. Es zeigt sich keine Evidenz für das Vorliegen einer Interaktion zwischen Spracherwerb und Klassenstufe in der Verwendung attributiver und wertender Adjektive. Die Auswertung liefert wichtige Erkenntnisse zum Sprachaneignungsprozess von Adjektiven und zeigt schulischen Handlungsbedarf auf.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In the present article, monolingual and bilingual students’ (N = 288) use of adjectives in written picture descriptions was examined. We found that the monolingual students used more adjectives in free text production than the bilingual students. With the exception of predicative and evaluative adjectives, monolingual learners used more adjectives than bilingual learners. For the predicative adjectives, there were no significant differences; evaluative adjectives were used more frequently by bilingual students. Small to medium effect sizes were found. There was no evidence for an interaction between language acquisition and grade level in the use of attributive and evaluative adjectives. The study provides important insights into the acquisition process of adjectives and shows the need for action at school.

English
Uncontrolled Keywords: Adjektivgebrauch, Bildbeschreibung, wertende Adjektive, attributive Adjektive, prädikative Adjektive, adverbiale Adjektive, adjective use, picture description, evaluative adjectives, attributive adjectives, predicative adjectives, adverbial adjectives
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-244617
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 25 Sep 2023 14:20
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24461
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item