TU Darmstadt / ULB / TUprints

Lesen digitaler Magazinbeiträge im DaF-Lehramtsstudium – Gestaltung und Evaluation eines Lernarrangements

Keleş, Nurseza ; Şenyıldız, Anastasia (2023)
Lesen digitaler Magazinbeiträge im DaF-Lehramtsstudium – Gestaltung und Evaluation eines Lernarrangements.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00024136
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3502-Keleş.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (548kB)
[img] Text
ZwneIcwW.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (62kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Lesen digitaler Magazinbeiträge im DaF-Lehramtsstudium – Gestaltung und Evaluation eines Lernarrangements
Language: German
Date: 28 June 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00024136
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die pandemiebedingte Online-Lehre führte zum Überdenken bestehender Unterrichtskonzepte und zum Entwickeln neuer digitaler Lernarrangements auch im Fremdsprachenbereich. Im folgenden Beitrag wird am Beispiel eines Leseseminars für angehende DaF-Lehrkräfte in der Türkei gezeigt, wie die Textarbeit mit Beiträgen aus einem Webmagazin des Goethe-Instituts konzipiert und durchgeführt werden könnte. Für die Evaluation des Lernarrangements wurden die teilnehmenden Studierenden zu ihren Erfahrungen mit dem digitalen Lesen und der Erstellung von digitalen Leseprodukten befragt. Die Befunde zeigen u.a., dass die Studierenden digitale Lernarrangements positiv bewerten und das digitale Lesen im Vergleich zum analogen Lesen als vorteilhafter betrachten. Außerdem wird deutlich, dass das Erstellen von Leseprodukten nicht nur den Leseprozess unterstützt, sondern auch die Entwicklung von Medienkompetenzen begünstigt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The online teaching caused by the pandemic led to the reconsideration of existing teaching concepts and the development of new digital learning arrangements also in the foreign language area. The following article uses the example of a reading seminar for GFL teacher trainees in Turkey to show how the text work with contributions from a web magazine of the Goethe Institute could be esigned and carried out. To evaluate the learning arrangement, the participating students were asked about their experiences with digital reading and creating digital reading products. The findings show that students rate digital learning arrangements positively and consider digital reading more advantageous than analogue reading. It also becomes clear that the creation of reading products not only supports the reading process but also promotes the development of media skills.

English
Uncontrolled Keywords: Digitales Lesen, Lehrendenausbildung, Online-Unterricht, Deutsch als Fremdsprache, digital reading, teacher training, online lessons, German as foreign language
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241362
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 28 Jun 2023 11:56
Last Modified: 22 Jul 2024 08:15
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24136
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item