TU Darmstadt / ULB / TUprints

Beitrag zur NOx - Simulation eines Ottomotors im Instationärbetrieb

Sabathil, Daniel (2010)
Beitrag zur NOx - Simulation eines Ottomotors im Instationärbetrieb.
Technische Universität Darmstadt
Ph.D. Thesis, Primary publication

[img]
Preview
PDF
Dissertation_Abgabe_und_Druckversion_v2.pdf
Copyright Information: CC BY-NC-ND 2.5 Generic - Creative Commons, Attribution, NonCommercial, NoDerivs .

Download (4MB) | Preview
Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: Beitrag zur NOx - Simulation eines Ottomotors im Instationärbetrieb
Language: German
Referees: Beidl, Prof. Dr. Christian ; Spicher, Prof. Dr. Ulrich
Date: 12 September 2010
Place of Publication: Darmstadt
Date of oral examination: 6 May 2010
Abstract:

Das in dieser Arbeit erarbeitete empirische Stickoxidmodell bietet die Möglichkeit, die Stickoxidemissionen eines homogenen Ottomotors vorhersagen oder nachrechnen zu können. Die Anwendungsgebiete des Modells sind wie folgt definiert: 1. Die Vorhersage von NO Rohemissionen 1.1. als OnBoard Funktion von Motorsteuergeräten 1.2. als Modul von Simulationssoftware zur Gesamtfahrzeugsimulation 2. Die Überprüfung von NO Rohemissionen als Diagnosewerkzeug z.B. an Motorenprüfständen Im Rahmen der Arbeit wurden die grundlegenden Zusammenhänge der thermischen Stickstoffmonoxidbildung erarbeitet. Hierzu wurden die chemischen Vorgänge mittels Gleichgewichtsbrechung und Reaktionskinetik nachgebildet. Die Stickoxidbildung wurde sowohl in einem thermischen Reaktor wie auch mit Hilfe einer theoretischen Prozessrechnung einer Hubkolbenmaschine simuliert und die Haupteinflussgrößen herausgestellt. Unter Berücksichtigung der Haupteinflussgrößen wurde unter Verwendung von Messdaten ein empirisches Stickoxidmodell für homogen betriebene Ottomotoren entwickelt. Diese beruht auf der Verwendung von Polynomen höherer Ordnung

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In this thesis an empirical model was developed to predict the nitrogen monoxide emissions of a homogenous gasoline engine. The application range is defined as following: 1. Prediction of NOx raw emissions a. onboard function in IC engine controllers b. as a module of simulation software in vehicle simulation 2. Diagnosis of an exhaust bench at engine dynamometers In this thesis the fundamental relation of thermal nitrogen monoxide formation have been gathered. Therefore the chemical process has been simulated by equilibrium calculation and reaction kinetics. This simulation system has been used to simulate the process in a thermal processor and an IC engine, to work out the main parameters for nitrogen monoxide formation. Under consideration of the main drivers of nitrogen monoxide formation an engine data based empirical model has been created. The model is based on polynomial equations.

English
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-22869
Classification DDC: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 16 Department of Mechanical Engineering > Institute for Internal Combustion Engines and Powertrain Systems (VKM)
Date Deposited: 01 Oct 2010 12:11
Last Modified: 08 Jul 2020 23:47
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/2286
PPN: 228510783
Export:
Actions (login required)
View Item View Item