TU Darmstadt / ULB / TUprints

Vorkurse in Bayern. Zwischenbericht einer regionalen Befragung von Erzieherinnen und Grundschullehrkräften im Raum Regensburg

Ehrmann, Nicole ; Hochholzer, Rupert ; Reindl, Andreas (2023)
Vorkurse in Bayern. Zwischenbericht einer regionalen Befragung von Erzieherinnen und Grundschullehrkräften im Raum Regensburg.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2010, 15 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00022145
Article, Secondary publication, Publisher's Version

This is the latest version of this item.

[img] Text
zif-2461-ehrmann.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (906kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Vorkurse in Bayern. Zwischenbericht einer regionalen Befragung von Erzieherinnen und Grundschullehrkräften im Raum Regensburg
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2010
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 15
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00022145
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Vorkurs Deutsch in Bayern ist eine Sprachfördermaßnahme für Kinder mit Migrationshintergrund im Elemen- tarbereich. Er wird in Zusammenarbeit zwischen Kindergarten und Grundschule durchgeführt. Im Beitrag werden ausgewählte Ergebnisse einer Befragung von Lehrkräften und Erzieherinnen im Raum Regensburg vorgestellt. Aus der Auswertung gehen Empfehlungen für die Weiterentwicklung des Vorkurses hervor.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In Bavaria, there is a preschool program called Vorkurs Deutsch, which has been designed to support multilingual children in their early acquisition of the German language. Both nursery schools and primary schools cooperate in this program. The article presents the results of a nursery and primary school teacher inquiry in the Regensburg area. The analysis of the results leads to recommendations for further development of the Vorkurs Deutsch.

English
Uncontrolled Keywords: Vorkurs Deutsch, Sprachförderung im Elementarbereich, Kooperation Kindergarten – Grundschule, Regensburger Arbeitskreis, Empfehlungen zur Weiterentwicklung der Vorkurse
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-221450
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22145
PPN:
Export:

Available Versions of this Item

Actions (login required)
View Item View Item