TU Darmstadt / ULB / TUprints

Tutoriell begleitete Schreibförderung in den studienvorbereitenden Kursen mit sprachlichem Schwerpunkt für Studieninteressierte mit Fluchthintergrund

Penzes, Anamarija ; Völkel, Brigitta (2023)
Tutoriell begleitete Schreibförderung in den studienvorbereitenden Kursen mit sprachlichem Schwerpunkt für Studieninteressierte mit Fluchthintergrund.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021980
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3268-penzes.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Tutoriell begleitete Schreibförderung in den studienvorbereitenden Kursen mit sprachlichem Schwerpunkt für Studieninteressierte mit Fluchthintergrund
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021980
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der vorliegende Beitrag gibt Einblick in das Pilotprojekt „Tutoriell begleitete Schreibförderung“, das an der Technischen Universität Darmstadt seit dem Sommersemester 2018 ein integrativer Teil der studienvorbereitenden Kurse mit sprachlichem Schwerpunkt für studieninteressierte Geflüchtete ist. Dabei werden die Relevanz der Schreibförderung mit Blick auf die Sprachprüfungen für die Hochschulzugangsberechtigung (DSH/TestDaF) und die spezifischen Schwierigkeiten der Kursteilnehmenden bei den Schreibaufgaben auf dem C1-Niveau diskutiert sowie die tutoriell begleitete Schreibförderung als Unterstützungskonzept dargestellt. Die notwendigen Voraussetzungen für das Gelingen und die Wirksamkeit der Maßnahme sowohl aus Sicht der Lernenden als auch aus Sicht der Lehrenden und der TutorInnen beschließen den Beitrag.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This article provides insight into the teaching project “Writing Support Accompanied by Tutors,” which has been an integrative part of the preparatory courses at the Technical University of Darmstadt since the summer semester 2018. It has a language focus on prospective students with refugee status interested in studying at the university. It discusses the relevance of writing support with a view to the language examinations for the higher education entrance qualification (DSH/TestDaF) and the specific difficulties of the course participants in the writing tasks at the C1 level, as well as tutor-assisted writing support as a theoretical concept. The results of the conditions for success and effectiveness of the project conclude the article.

English
Uncontrolled Keywords: Studienvorbereitung für Geflüchtete, studienorientierte Schreibförderung, Team-Teaching mit TutorInnen, preparatory courses for perspective students with refugee status, training of academic writing, team-teaching with tutors
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219803
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:23
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21980
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item