TU Darmstadt / ULB / TUprints

Sprachsensibler Fachunterricht: Versuch einer Standortbestimmung

Röttger, Evelyn (2023)
Sprachsensibler Fachunterricht: Versuch einer Standortbestimmung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013090
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3177-röttger.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (997kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Sprachsensibler Fachunterricht: Versuch einer Standortbestimmung
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013090
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In den letzten Jahren sind zahlreiche Bezeichnungen und Konzepte rund um das Lehren und Lernen von Deutsch als Erst- und Zweitsprache entstanden: Sprachbildung, Sprachbewusstheit, Sprachförderung, sprachsensibler Fachunterricht (SFU) usw. Beim SFU handelt es sich um ein Konzept, das FachlehrerInnen in die Lage versetzen soll, (fach-)sprachliche Förderung für SchülerInnen mit Deutsch als Erst- und Zweitsprache nachhaltig in ihren Unterricht einzubeziehen. In dem Artikel werden der Ursprung, die Entwicklung, die Begrifflichkeit und der aktuelle Stand des SFU differenziert dargelegt. Darüber hinaus wird der Ansatz von anderen Konzepten abgegrenzt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

During the last years a lot of expressions and concepts have emerged to describe first and second language teaching and learning in the class-room, e.g. language across the curriculum, language awareness, supplementary language instruction, language-sensitive teaching. The article reveals the roots, the development, the term and the actual state of language-sensitive teaching which is a concept trying to prepare subject teachers to integrate language promotion for students with German as a first or second language as a sustainable component of their everyday teaching.

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130909
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13090
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item