TU Darmstadt / ULB / TUprints

Sprachbildung im Fach: Aktuelle Fragestellungen und neue Instrumente (nicht nur für das Fach Physik)

Jostes, Brigitte ; Meiners, Antoinette (2023)
Sprachbildung im Fach: Aktuelle Fragestellungen und neue Instrumente (nicht nur für das Fach Physik).
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013089
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3176-jostes.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Sprachbildung im Fach: Aktuelle Fragestellungen und neue Instrumente (nicht nur für das Fach Physik)
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013089
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Vor dem Hintergrund der aktuellen Einwanderungssituation werden die Beziehungen zwischen „Sprachbildung“ und „Sprachförderung“ sowie Konzepte und Funktionen von „einfacher Sprache“ und „Leichter Sprache“ für den Fachunterricht reflektiert. Zur Unterstützung von Lehrkräften bei der Planung und Umsetzung eines sprachbildenden Unterrichts wird eine an das Fach Physik angepasste Weiterentwicklung des „Instruments zur sprachbildenden Analyse von Aufgaben im Fach (isaf)“ vorgestellt und in das Panorama vorhandener Instrumente eingeordnet. Der Beitrag schließt mit einer Lernaufgabe für das Fach Physik, die unter Zuhilfenahme dieses Instruments überarbeitet wurde.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Against the background of the current immigration situation, the relationships between "language education" and "language training" as well as the concepts and functions of plain language ("einfacher Sprache") and simple language ("Leichter Sprache") for subject teaching are reflected. To support teachers in the planning and implementation of Inclusive Academic Language Teaching, a further development of the "Instrument zur sprachbildenden Analyse von Aufgaben im Fach (isaf)" adapted to the subject of physics will be presented and integrated into the panorama of existing instruments. The article concludes with a learning task for the subject of physics, which was revised with the aid of this instrument.

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130894
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:14
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13089
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item