TU Darmstadt / ULB / TUprints

Grammatik neu gedacht: Innovatives didaktisches Konzept für die deutschen Modalverben

EL-Bouz, Katsiaryna (2023)
Grammatik neu gedacht: Innovatives didaktisches Konzept für die deutschen Modalverben.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2016, 21 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012977
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3087-el-bouz (geb. kanaplianik).pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Grammatik neu gedacht: Innovatives didaktisches Konzept für die deutschen Modalverben
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2016
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 21
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012977
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Artikel stellt ein innovatives didaktisches Konzept zu einem komplexen Thema der deutschen Grammatik dar – den Modalverben. Das Konzept basiert auf Erkenntnissen der kognitiven Linguistik und erklärt die Bedeutungen der Modalverben im Zusammenhang mit körperlichen Erfahrungen (Kräfte, Wege, Barrieren). Auf diese Art wird Grammatik als ein bedeutungsvolles und transparentes System dargestellt, das auf konkrete, bildhafte Erfahrungen aus dem Alltag bezogen wird. Die gegebenen Erklärungen werden mit kognitiv verankerten, plausiblen Abbildungen visualisiert. Anschließend werden empirische Ergebnisse dargestellt, die eine hohe Effizienz des Konzeptes in der Unterrichtspraxis demonstrieren.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This article presents an innovative didactic concept for a complex topic of German grammar – the modal auxiliaries. The concept is based on findings of cognitive linguistics and explains the meanings of the modal auxiliaries in connection with physical experiences (forces, paths, barriers). In this way, grammar is presented as a meaningful and transparent system based on concrete, visual experiences from everyday life. The given explanations are visualized with cognitively anchored plausible images. The article also discusses results of an empirical study demonstrating a high efficiency of the concept in teaching practice.

English
Uncontrolled Keywords: Deutsche Modalverben, kognitive Linguistik, kognitive Didaktik, Animationen, Grammatikvermittlung; German modal auxiliaries, cognitive linguistics, cognitive didactics, animations, teaching grammar.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129775
Additional Information:

Autor ist geboren als Kanaplianik EL-Bouz

Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:12
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12977
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item