TU Darmstadt / ULB / TUprints

Was liest du aus dem Bild? - Transkulturelles Bilderlesen im DaF-Unterricht

Bachtsevanidis, Vasili (2023)
Was liest du aus dem Bild? - Transkulturelles Bilderlesen im DaF-Unterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2012, 17 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012452
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2367-bachtsevanidis.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Was liest du aus dem Bild? - Transkulturelles Bilderlesen im DaF-Unterricht
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2012
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 17
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012452
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die Präsenz von Bildern im Fremdsprachenunterricht ist nichts Neues. Die rasante Entwicklung der Technologien und der Medien erfordert allerdings eine andere Sicht auf Bilder und Bildmaterial im Unterricht. Zum einen wird in diesem Beitrag aufgezeigt, dass Bilder (stets aus kultureller Sicht) gelesen werden können. Dazu ist es nötig, die Bildkompetenz – bestehend aus Rezeption, Produktion und Reflexion – systematisch zu fördern. Zum anderen soll dargestellt werden, was das transkulturelle Lesen von Bildern im Fremdsprachenunterricht bedeutet und wie man dieses ermöglichen kann, indem der Einsatz von Bildern aus transkultureller Sicht beleuchtet wird.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The presence of images in foreign language classes is nothing new. The rapid development of technologies and the media, however, requires a different view of images and visual material in class. First, this article will show that images can be read (always from a cultural point of view). In order to be able to do so, visual skills – consisting of reception, production and reflection – need to be developed. Second, the significance of a transcultural reading of images, and its facilitation, in foreign language classes will be demonstrated by presenting the use of images from a transcultural point of view.

English
Uncontrolled Keywords: Bildkompetenz, Bildverstehen, transkulturelles Lernen, visual literacy
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-124520
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12452
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item