TU Darmstadt / ULB / TUprints

Kontaktdidaktik und ihre empirischen Implikationen

Badstübner - Kizi, Camilla (2023)
Kontaktdidaktik und ihre empirischen Implikationen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2010, 15 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012314
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2435-badstübner - kizi.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (837kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Kontaktdidaktik und ihre empirischen Implikationen
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2010
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 15
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012314
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Vor dem Hintergrund einer als sinnvoll erachteten inhaltlichen und methodischen Differenzierung und Subjektivierung landeskundlich-kulturbezogenen Lernens im Rahmen von Deutsch als Fremdsprache können kulturelle, historische, politische, geographische, soziale oder andere Kontakte zwischen dem eigenen Umfeld und den deutschsprachigen Ländern stärker in den Mittelpunkt des Interesses treten (Kontaktdidaktik). Ihre mediale Tradierung in unterschiedlichen offiziellen und privaten Diskursen kann wesentlichen Einfluss auf die Vorprägungen, Einstellungen und Erwartungen von Fremdsprachenlernenden haben. Institutionalisierte öffentliche Kontakt-Diskurse (z.B. im Diskursfeld Schule) sind relativ überschaubar und wenigstens teilweise empirisch erfassbar. Der Beitrag will zeigen, wie die quantitative und qualitative Analyse von schulischen Lehrwerken und Lehrprogrammen wichtige kulturelle Vorprägungen von Lernenden freilegen kann, mit denen im Kontext landeskundlich- und kulturbezogenen Lernens zu rechnen ist. Die Ausführungen werden am Kontaktgefüge Polen – deutschsprachige Länder exemplifiziert.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Acting on the assumption, that it might be useful to specify and individualize cultural learning processes in a foreign language to make them personally more meaningful, sustainable and effective, it seems to be only reasonable to bring cultural, historical, political, geographical or social contacts between “learners worlds” and “other worlds” (here: the German speaking countries) into focus. Many of these contacts are undoubtedly integral parts of various discourses, to which learners of foreign languages are naturally exposed to and involved in, both officially and privately, and which at least have some influence on the way they perceive themselves in relation to other people, languages or cultures. Especially institutionalized official discourses (e.g. in the educational system) are apt to being made accessible by empirical studies. On the example of Polish-German contacts, the author shows, how quantitative and qualitative course-book analyses as one of the basic empirical methods of data collection can help to disclose important parts of the cultural imprint that go along with foreign language and culture learning processes.

English
Uncontrolled Keywords: Kontaktdidaktik, Kontakt-Diskurs, Diskursanalyse, Diskursfeld Schule, Diskursfeld Medien, Lehrwerkanalyse (synchrone L., diachrone L.), schriftliche Befragung, kulturelles Gedächtnis
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-123140
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12314
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item