TU Darmstadt / ULB / TUprints

Erwerb der Verbstellung bei neu zugewanderten Seiteneinsteiger:innen in der Sekundarstufe. Eine Fallstudie aus dem DaZ-Lerner:innenkorpus SeiKo

Schlauch, Julia (2023)
Erwerb der Verbstellung bei neu zugewanderten Seiteneinsteiger:innen in der Sekundarstufe. Eine Fallstudie aus dem DaZ-Lerner:innenkorpus SeiKo.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2022, 2 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00023065
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
kordaf-3550-schlauch.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (1MB)
[img] Text (XML)
kordaf-3550-schlauch.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (121kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Erwerb der Verbstellung bei neu zugewanderten Seiteneinsteiger:innen in der Sekundarstufe. Eine Fallstudie aus dem DaZ-Lerner:innenkorpus SeiKo
Language: German
Date: 6 January 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 2
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00023065
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Beitrag untersucht Aspekte des Zweitspracherwerbs von drei neu zugewanderten Schüler:innen (Seiteneinsteiger:innen) in Intensivklassen der Sekundarstufe. Für diese Lerner:innengruppe besteht wie für den Erwerbskontext der Intensivklasse ein drängendes Forschungsdesiderat. Im Fokus der vorliegenden Studie steht der Erwerb grammatischer Kompetenzen, die hier am Beispiel der Verbstellung im Deutschen untersucht werden. Anhand der Erwerbsstufen, die sich über zentrale Verbstellungsstrukturen wie Separation, Subjektinversion oder die Verbendstellung im Nebensatz beschreiben lassen, erfolgt ein Vergleich der Erwerbsgeschwindigkeit der hier beschriebenen Untersuchungsgruppe mit neu zugewanderten Lerner:innen in anderen Erwerbskontexten.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This article examines aspects of the second language acquisition of three newly migrated pupils (lateral entry students) in intensive classes at secondary schools. For this group of learners, as for the acquisition context of intensive classes in general, there is an urgent research desideratum. The focus of the present study is on the acquisition of grammatical competences, which are examined here using the example of the position of the verb in German. Based on the developmental stages, which can be described by central verb position structures such as separation, subject inversion or the verb-end-position in the subordinate clause, the study group is compared to recently migrated learners in other acquisition contexts based on the speed of acquisition.

English
Uncontrolled Keywords: Zweitspracherwerb, Deutsch als Zweitsprache (DaZ), Verbstellung, Erwerbsstufen, Seiteneinsteiger:innen, Intensivklassen, Lernerkorpus, second language acquisition, German as a second language (GSL), developmental stages, lateral entry students, intensive classes, learner corpus
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-230658
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
400 Language > 420 English
400 Language > 430 German
400 Language > 450 Italian, Romanian, Rhaeto-Romanic
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Corpus- und Computerlinguistik, Englische Philologie
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Germanistik - Digitale Linguistik
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 06 Jan 2023 13:17
Last Modified: 22 Jul 2024 08:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/23065
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item