TU Darmstadt / ULB / TUprints

Slam Poetry in sprachlich und kulturell heterogenen Lerngruppen — Didaktische Ideen und Impulse in Bezug auf inter- und transkulturelle Reflexionen

Reiß-Held, Sonja (2023)
Slam Poetry in sprachlich und kulturell heterogenen Lerngruppen — Didaktische Ideen und Impulse in Bezug auf inter- und transkulturelle Reflexionen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2021, 26 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00021842
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3359-reiß-held.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (2MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Slam Poetry in sprachlich und kulturell heterogenen Lerngruppen — Didaktische Ideen und Impulse in Bezug auf inter- und transkulturelle Reflexionen
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 26
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00021842
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Slam Poetry und Poetry Slams bieten interessante Möglichkeiten, sich mit sprachlichen, landeskundlichen sowie inter- und transkulturellen Aspekten im Deutsch als Fremd- und Zweitsprachunterricht auseinanderzusetzen und dabei die produktiven und performativen Kompetenzen der Lernenden auszubauen. Der Beitrag stellt eine Reihe von mehrsprachigen Künstlern und Künstlerinnen aus der aktuellen Slam-Szene mit ausgewählten Texten zu den Themen Sprache, kulturelle Identität und Zugehörigkeit, Transkulturalität, Stereotype und Vorurteile sowie Mehrsprachigkeit vor. Im Anschluss an die Analyse der Texte und deren Bühnenpräsentation wird gezeigt, wie Slam Poetry im Bereich Deutsch als Zweitsprache zur Reflexion über inter- und transkulturelle Fragestellungen sowie sprachliche Aspekte genutzt und dadurch in methodisch vielfältiger Weise kreative Schreibprozesse initiiert werden können.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Slam Poetry and Poetry Slams offer interesting opportunities to engage with linguistic, cultural, intercultural, and transcultural subjects in teaching German as a foreign and a second language and to develop productive and performative competences. The article introduces a number of multilingual artists from the current slam scene with selected texts on the topics of language, cultural identity and belonging, transculturality, stereotypes and prejudices as well as multilingualism. Following the analysis of both the texts and the stage presentations, I will show how Slam Poetry in the field of German as a second language can be used to reflect on intercultural and transcultural issues as well as linguistic aspects, thus initiating creative writing processes in a methodically varied way.

English
Uncontrolled Keywords: Poetry Slam, Transkulturalität, Mehrsprachigkeit, Stereotype und Vorurteile, kreatives Schreiben, Poetry slam, transculturality, multilingualism, stereotypes and prejudices, creative writing
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218422
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:17
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21842
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item