TU Darmstadt / ULB / TUprints

Zur Förderung der Kollokationskompetenz in der DaF-/DaZ-Didaktik für den Tourismus anhand von DWDS-Korpora

Malloggi, Patrizio (2021)
Zur Förderung der Kollokationskompetenz in der DaF-/DaZ-Didaktik für den Tourismus anhand von DWDS-Korpora.
In: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache, 2021, 1 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00019480
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img]
Preview
Text
kordaf-37-malloggi.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (1MB) | Preview
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Zur Förderung der Kollokationskompetenz in der DaF-/DaZ-Didaktik für den Tourismus anhand von DWDS-Korpora
Language: German
Date: 9 September 2021
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Journal or Publication Title: KorDaF – Korpora Deutsch als Fremdsprache
Volume of the journal: 1
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00019480
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Kollokationen als vorgefertigte syntagmatische Wortverbindungen nehmen einen hohen Stellenwert in der DaF-/DaZDidaktik ein. Deshalb sind ihre Vermittlung und ihr Erwerb sehr wichtig. Allerdings werden sie im DaF-/DaZ-Unterricht für italophone Lernende nicht genügend anerkannt und folglich auch weniger systematisch behandelt. Im Mittelpunkt des vorliegenden Aufsatzes steht daher die Frage, wie Kollokationskompetenz bei italophonen Lernenden des Deutschen als Fremd- bzw. Zweitsprache für den Tourismus effektiv gefördert werden kann. Zu diesem Zweck wird für den Einsatz von digitalen Korpora, wie dem DWDS-Kernkorpus, plädiert. In Bezug auf die korpusbasierte Arbeit an Kollokationen wird folgenden Fragen nachgegangen: Welche Vorteile hat die Anwendung von Korpora für Lehrende bzw. für Lernende bei der Vermittlung bzw. dem Erwerb von Kollokationen? Welche korpusgestützten Lernaktivitäten eignen sich gut zur Förderung sprachrezeptiver bzw. sprachproduktiver Kollokationskompetenz?

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Collocations as fixed syntagmatic word combinations play a crucial role in the didactics of German as foreign and second language. Therefore, their teaching and acquisition are very important. In this paper, we argue that collocations are a neglected or even unrecognized aspect of teaching German as foreign and second language. We would like to focus on the use of DWDS-corpora in order to foster collocation competence among Italian learners of German as foreign and second language for tourism. With regard to corpus-based work on collocations, the following questions are addressed: What are the advantages of using corpora for teachers and learners in teaching and learning collocations? Which corpusbased learning activities are suited to promote language receptive and language productive collocation competence as well?

English
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-194803
Additional Information:

Keywords: Deutsch als Fremd- und Zweitsprache; Deutsch für den Tourismus; Kollokationen; korpusgestütztes Lehren und Lernen; sprachrezeptive und sprachproduktive Kollokationskompetenz; German as foreign and second language; German for tourism; collocations; Language of tourism; corpusbased teaching and learning; language receptive and language productive collocation competence

Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
400 Language > 420 English
400 Language > 430 German
400 Language > 450 Italian, Romanian, Rhaeto-Romanic
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Corpus- und Computerlinguistik, Englische Philologie
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Germanistik - Digitale Linguistik
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 09 Sep 2021 12:41
Last Modified: 22 Jul 2024 08:19
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/19480
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item