TU Darmstadt / ULB / TUprints

Film + Musik = Filmmusik? Zum Potential einer Medienkombination im Fremdsprachen- unterricht

Badstübner-Kizik, Camilla (2023)
Film + Musik = Filmmusik? Zum Potential einer Medienkombination im Fremdsprachen- unterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2012, 17 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012138
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2363-badstübner-kizik.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Film + Musik = Filmmusik? Zum Potential einer Medienkombination im Fremdsprachen- unterricht
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2012
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 17
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012138
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Beitrag gliedert sich in sieben Abschnitte. Die Autorin referiert zunächst den aktuellen Forschungsstand zur Arbeit mit Filmmusik im Fremdsprachenunterricht (1), diskutiert die naheliegende Verwandtschaft zur Arbeit mit Musikvideoclips (2) und hinterfragt die bisher vorliegenden Aufgabentypologien in ihrer üblichen Einteilung nach pre-, while- und post-viewing activities (3). In einem zweiten Teil wird das Begriffsfeld „Filmmusik“ im Hinblick auf die Bedürfnisse und Ziele der Fremdsprachen- und fremdsprachlichen Kulturdidaktik kommentiert und genauer strukturiert (4). Dabei wird neben Aspekten von Wirkung, Rezeption und Emotion besonderes Augenmerk auf Trailer- und Titelmusik sowie auf den Musikfilm gelegt. Auf dieser Grundlage werden mögliche didaktische Ziele herausgearbeitet, die den Einsatz von Filmmusik im Fremdsprachenunterricht rechtfertigen können, darunter Sprachproduktion und -rezeption, übergreifende interkulturelle Sensibilisierung, Ausbildung einer medienspezifischen Wahrnehmung- und Nutzungskompetenz sowie die Stärkung einer konkreten kulturellen Kompetenz (5). Den Beitrag schließt eine Übersicht über mögliche Kriterien für die Auswahl geeigneter Musikbeispiele ab (6). Im Kontext DaF/DaZ sieht die Autorin für Filmmusik neben der Möglichkeit einer Förderung produktiver und rezeptiver Sprachkompetenzen insbesondere kulturdidaktisches Potential, vor allem dann, wenn ein biographischer, kulturhistorischer oder auch multikultureller Focus an Auswahl und Didaktisierung angelegt wird (7).

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The paper consists of seven parts. After a critical review of the current state of research (1) the author examines the self-evident relationship between music video clips and film music (2) and discusses the currently available typologies for classifying tasks as pre-, while- and post-viewing activities (3). The second part of the text deals with a rigorous redefinition of the conceptual field „film music“ in relation to the requirements and objectives of the didactics of teaching foreign languages and cultures (4). Special emphasis is given to the modes of reception as well as the effects that film music can have on the learners and the emotions they may experience while listening. The didactic potential of trailer music, opening themes and musical films in a broader sense is also part of the discussion. On this basis the author suggests potential didactic objectives which may justify the use of film music in educational settings often characterized by limited opportunities for linguistic exploration and the lack of specialized musical education. These are mainly seen in the fields of language production and reception, the development and diversification of intercultural sensitivity, the encouragement of an audio-visual or media literacy and the formation of a concrete cultural competence with regard to specific cultural backgrounds (5). The article concludes with a survey of possible criteria for the selection of appropriate pieces of film music to be used in the foreign language classroom (6). In the context of teaching German as a foreign or second language, film music – in addition to promoting the development of productive and receptive language competencies – is viewed as having a special role when biographical, (historico-)cultural and multicultural aspects relating to the past and present cultures of the German-speaking countries are selected for treatment in the classroom (7).

English
Uncontrolled Keywords: Filmmusik, Musikfilm, Trailermusik, Titelmusik, Sprachproduktion, interkulturelle Kompetenz, konkrete Kulturkompetenz, Medienkompetenz / media literacy, fremdsprachliche Kulturdidaktik, Aufgabentypologien, Auswahlkriterien, Tertiärsprachendidaktik
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-121380
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 24 May 2023 17:39
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12138
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item