TU Darmstadt / ULB / TUprints

Gatekeepers in der berufsschulischen Bildung am Beispiel des DSD I Pro

Gamper, Jana (2024)
Gatekeepers in der berufsschulischen Bildung am Beispiel des DSD I Pro.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027078
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3895-gamper.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (615kB)
[img] Text
zif-3895-gamper.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (116kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Gatekeepers in der berufsschulischen Bildung am Beispiel des DSD I Pro
Language: German
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027078
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Überprüfung von Sprachständen am Übergang von der berufsbildenden Schule in die Berufsausbildung kommt, trotz fehlender theoretischer und empirischer Fundierung, in Gestalt des Deutschen Sprachdiploms (DSD I Pro) eine zunehmende Bedeutung zu. Der Beitrag verortet das Testverfahren im Kontext der beruflichen Bildung und präsentiert ausgewählte Ergebnisse zum DSD I Pro. Ausgehend von der Identifikation des Prüfungsteils 'schriftliche Kommunikation' als besonders herausfordernd erfolgt mithilfe eines Fallbeispiels eine detaillierte Analyse in Bezug auf die Angemessenheit der Schreibaufgabe. Der Beitrag diskutiert auf Basis dieser Analyse die Zielsetzung des DSD I Pro im Kontext der beruflichen Bildung.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Despite a lack of theoretical and empirical foundation, the examination of language levels at the transition from vocational school to vocational training is becoming increasingly important in the form of the German Language Diploma (DSD I Pro). The article locates the test procedure in the context of vocational education and presents selected results on the DSD I Pro. Based on the identification of the examination section 'written communication' as particularly challenging, a detailed analysis of the appropriateness of the writing task is carried out with the help of a case study. Based on this analysis, the article discusses the objectives of the DSD I Pro in the contextof vocational education.

English
Uncontrolled Keywords: berufliche Bildung, Deutsch als Zweitsprache, Sprachtest, DSD I Pro, Schriftlichkeit, vocational school, German as a second language, language testing, written language
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270783
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 13:12
Last Modified: 23 Apr 2024 13:12
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27078
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item