TU Darmstadt / ULB / TUprints

Mehr Mehrsprachigkeit in der beruflichen Bildung wagen. Ein Plädoyer für individualisierte Sprachenwahl in Beratung

Drumm, Sandra (2024)
Mehr Mehrsprachigkeit in der beruflichen Bildung wagen. Ein Plädoyer für individualisierte Sprachenwahl in Beratung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027076
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3850-drumm.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (540kB)
[img] Text
zif-3850-drumm.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (101kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Mehr Mehrsprachigkeit in der beruflichen Bildung wagen. Ein Plädoyer für individualisierte Sprachenwahl in Beratung
Language: German
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027076
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Sprachbildung im Beruf fokussiert immer noch stark auf Deutsch, während es als gesichert gelten kann, dass Sprachenvielfalt nicht nur in vielen Berufen gesucht und gebraucht wird, sondern die Einbeziehung des gesamten Sprachenrepertoires sich als positiv für Lernprozesse erweist. Gerade Schreiben für den Beruf ist ein komplexer Prozess, der positiv beeinflusst wird, wenn Schreibende all ihre Ressourcen nutzen können. Schreibberatung, verstanden als individuelle, ressourcenorientierte und klient*innenzentrierte Unterstützung, kann hier zielführend sein, besonders, wenn im Sinne des Translanguaging agiert wird. Der Beitrag zeigt auf, welche Konzepte und Erfahrungen es dazu aktuell gibt, und welche Faktoren in der Ausbildung von Beratenden berücksichtigt werden sollten.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Language education in professional settings and vocational schools still focuses strongly on German, while it is established that language diversity is not only sought and needed in many professions, but that the inclusion of the entire language repertoire of a person proves to be positive for learning processes in general. In particular, writing in professional contexts is a complex process that is positively influenced when writers can use all their resources. Writing advisory and tutoring as individual, resource-oriented and client-centered support can be purposeful here, especially when acting in the spirit of translanguaging. The article shows which concepts and experiences are currently available and which factors should be considered in the training of consultants.

English
Uncontrolled Keywords: Schreiben, Sprache im Beruf, Mehrsprachigkeit, Schreibberatung, writing, language for professional purposes, multilingualism, writing advisory
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270768
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 12:56
Last Modified: 23 Apr 2024 12:56
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27076
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item