TU Darmstadt / ULB / TUprints

Sprachliche Anforderungen an Übergängen von Schule und Beruf am Beispiel des Einzelhandels

Betker, Katharina ; Fletmeyer, Tina ; Müller, Anna-Lena ; Münch-Manková, Zuzuna ; Slopinski, Andreas (2024)
Sprachliche Anforderungen an Übergängen von Schule und Beruf am Beispiel des Einzelhandels.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2024, 29 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00027069
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3860-betker.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (945kB)
[img] Text
zif-3860-betker.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (111kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Sprachliche Anforderungen an Übergängen von Schule und Beruf am Beispiel des Einzelhandels
Language: German
Date: 23 April 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 27 March 2024
Place of primary publication: Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 29
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00027069
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Sprachliche Kompetenzen wirken sich maßgeblich auf die berufliche Handlungskompetenz aus. Der systematische Aufbau von berufsbezogenen Sprach- bzw. Registerkompetenzen fängt bereits bei der Berufswahl an und nicht erst mit dem Eintritt in die Berufsschule. Allerdings ist der parallele Wissens- und Spracherwerb für den erfolgreichen Berufsweg in den abgebenden und abnehmenden Schulformen noch nicht hinreichend verzahnt. Dafür wäre eine durchgängige Sprachbildung und -förderung in beruflichen Übergangs- und Orientierungssituationen notwendig, um die Schüler*innen in ihren beruflichen Orientierungsprozessen passgenauer unterstützen zu können. Im Rahmen des Aufsatzes wird eine Analyse durchgeführt, die aufzeigt, dass es an dieser bislang mangelt bzw. dass diese nur implizit Erwähnung findet.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Language and register competencies have a significant impact on professional competence. The systematic development of these competencies begins at the time of career choice and not just when students enter vocational school. However, the parallel acquisition of knowledge and language is not yet sufficiently interlinked between general and vocational schools. Therefore, a continuous language education and support in vocational transition situations is necessary to be able to support the students in their career learning and education processes more appropriately. An analysis is carried out that shows that this has been lacking so far or is only mentioned implicitly.

English
Uncontrolled Keywords: Berufliche Orientierung, Übergänge, Registerkompetenz, Sprachbildung und -förderung, Career learning and orientation, transitions, register competence, language education and language support
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-270695
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 23 Apr 2024 12:38
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27069
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item