TU Darmstadt / ULB / TUprints

Mobile and Non-mobile Higher Education Students' Requests and Refusals in English: Does Academic Mobility Influence Turkish Students' Pragmatic Performance in Intercultural Communication?

Aba Poulos, Diler ; Smits, Tom F. H. (2023)
Mobile and Non-mobile Higher Education Students' Requests and Refusals in English: Does Academic Mobility Influence Turkish Students' Pragmatic Performance in Intercultural Communication?
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2023, 28 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024155
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3579-aba poulos.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (544kB)
[img] Text
zif-3579-aba poulos.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (127kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Mobile and Non-mobile Higher Education Students' Requests and Refusals in English: Does Academic Mobility Influence Turkish Students' Pragmatic Performance in Intercultural Communication?
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 28
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024155
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

This study compared mobile and non-mobile Turkish higher education students’ written requests and refusals in English from the perspectives of modification, (in)directness and politeness. The goal was to examine the relationship between academic mobility and speech act production for intercultural communication. For the analysis of the request data, Halupka-Resetar’s (2014) taxonomy of request modification was employed. For the refusal data, Beebe et al.’s (1990) classification of refusals was utilized. T-test and Anova tests were conducted for comparative purposes. The quantitative results were supported qualitatively by evaluating the results according to contextual variables specific in each interaction. Results showed that academic mobility has a positive influence on students’ refusals by increasing their skills in indirectness and politeness.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In dieser Studie wurden schriftliche Anfragen und Ablehnungen türkischer Hochschulstudierender im Englischen unter den Gesichtspunkten der Modifikation, (In-)Direktheit und Höflichkeit miteinander verglichen. Ziel war es, die Beziehung zwischen akademischer Mobilität und der Produktion von Sprechakten zu untersuchen. Für die Analyse der Aufforderungsdaten wurde die Taxonomie der Aufforderungsmodifikation von Halupka-Resetar (2014) verwendet. Für die Verweigerungsdaten wurde die Klassifizierung von Verweigerungen von Beebe et al. (1990) herangezogen. T-Tests und Anova-Tests wurden zu Vergleichszwecken durchgeführt. Die auf diese Weise gewonnenen quantitativen Ergebnisse wurden qualitativ mit einer Auswertung der Ergebnisse anhand der für jede Interaktion spezifischen Kontextvariablen ergänzt. Die Resultate weisen darauf hin, dass akademische Mobilität einen positiven Einfluss auf die Ablehnungen der Studierenden hat, indem sie ihre Kompetenz in Indirektheit und Höflichkeit erhöht.

German
Uncontrolled Keywords: intercultural communication, speech acts, requests and refusals, modification, academic mobility; interkulturelle Kommunikation, Sprechakte, Anfragen und Ablehnungen, Modifikation, akademische Mobilität
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241557
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 30 Jun 2023 07:37
Last Modified: 30 Jun 2023 07:38
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24155
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item