TU Darmstadt / ULB / TUprints

Macht’s klick? Eine Analyse von Grammatik-Erklärvideos im Internet

Drumm, Sandra (2023)
Macht’s klick? Eine Analyse von Grammatik-Erklärvideos im Internet.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00024132
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3447-drumm.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (526kB)
[img] Text
zif-3447-drumm.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (65kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Macht’s klick? Eine Analyse von Grammatik-Erklärvideos im Internet
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00024132
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Zahlreiche Grammatikerklärvideos sind frei online zugänglich, doch deren Qualität hinsichtlich didaktischer und technischer Gestaltung variiert stark. Im Rahmen der Entwicklung von Flipped Classroom-Konzepten für den studienvorbereitenden Deutschunterricht werden Grammatikerklärvideos analysiert und von einer Studierenden-Fokusgruppe bewertet, um Kriterien für die Erstellung eigener Videos zu erarbeiten. Vorhandene Grammatikerklärvideos zeichnen sich durch deduktive Vermittlung und stellenweise fragwürdige Qualität aus. Die Befragung der Studierenden zeigt jedoch, dass diese andere Gesichtspunkte relevant finden, wie beispielsweise reduzierte Erklärung und Lehrpersönlichkeit.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Numerous grammar explanation videos are available online for free, but their quality in terms of didactic and technical design varies greatly. In the context of the development of Flipped Classroom concepts for preparatory German lessons, we analyzed grammar explanation videos and evaluated them with a student focus group in order to develop criteria for the production of videos. Existing grammar explanation videos can be characterized by deductive teaching and questionable quality in some places. However, the students survey shows that learners might find other aspects relevant, such as reduced explanation and teachers’ personality.

English
Uncontrolled Keywords: Grammatik, Lernvideo, grammar, learning video, e-learning
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241323
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 28 Jun 2023 11:49
Last Modified: 28 Jun 2023 11:50
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24132
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item