TU Darmstadt / ULB / TUprints

‘It's nice to have a topic in both Spanish and German’: Students’ Perceptions of CLIL and Heritage Language Education

García García, Marta (2023)
‘It's nice to have a topic in both Spanish and German’: Students’ Perceptions of CLIL and Heritage Language Education.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00024129
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3496-garcía garcía.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (554kB)
[img] Text
zif-3496-garcía garcía.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (74kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: ‘It's nice to have a topic in both Spanish and German’: Students’ Perceptions of CLIL and Heritage Language Education
Language: English
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00024129
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

This paper focuses on a specific content and language integrated learning (CLIL) programme where the additional language, Spanish, is also the heritage language (HL) of 25% of the students. Drawing on interview data, this paper focuses on students’ experiences and perceptions of this CLIL programme. The results are somewhat homogeneous; students have a high level of satisfaction with the bilingual subjects but express strong complaints about the lack of differentiation techniques in language classrooms. Accordingly, while this CLIL programme is overall very successful, with regard to HL maintenance and boosting students’ self-esteem, it has yet to achieve its full potential.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Dieser Artikel befasst sich mit einem speziellen CLIL-Programm, bei dem die Zielsprache Spanisch auch die Herkunftssprache von etwa 25 % der Lernenden darstellt. Auf der Grundlage von Interviewdaten geht dieser Beitrag der Frage nach den Erfahrungen und Wahrnehmungen dieser Lernenden mit dem CLIL-Programm nach. Die Ergebnisse zeigen ein übereinstimmendes Bild mit einem hohen Maß an Zufriedenheit bezüglich der bilingualen Fächer, aber auch mit einem deutlichen Mangel an Differenzierungstechniken. Insgesamt erweist sich das CLIL-Programm zwar als äußerst erfolgreich, insbesondere was die Erhaltung der Herkunftssprache und das Selbstwertgefühl der Lernenden betrifft, sein volles Potenzial wird jedoch noch nicht ausschöpft.

German
Uncontrolled Keywords: heritage language teaching, Spanish as a heritage language, CLIL, multilingual education, Herkunftssprachlicher Unterricht, Spanisch als Herkunftssprache, Herkunftssprachenunterricht, mehrsprachige Bildung
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241296
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 28 Jun 2023 11:42
Last Modified: 28 Jun 2023 11:43
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24129
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item