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Differenzierung von heterogenen Lerngruppen im herkunftssprachlichen Arabischunterricht an sächsischen Schulen

Schalück, Laura ; Alsalaitah, Marie ; Ismail, Bahi (2023)
Differenzierung von heterogenen Lerngruppen im herkunftssprachlichen Arabischunterricht an sächsischen Schulen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00024124
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Differenzierung von heterogenen Lerngruppen im herkunftssprachlichen Arabischunterricht an sächsischen Schulen
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00024124
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der seit einigen Jahren bestehende herkunftssprachliche Unterricht an sächsischen Schulen vereint Kinder mit derselben Herkunftssprache. Dennoch sind die Lerngruppen im herkunftssprachlichen Unterricht für Arabisch nicht als homogen zu charakterisieren. Dies hält für die Lehrkräfte besondere Herausforderungen aber auch Chancen für den Unterricht und die Unterrichtsgestaltung bereit. In diesem Beitrag werden anhand von vier qualitativen leitfadengestützten Interviews mit Lehrkräften an sächsischen Schulen im herkunftssprachlichen Arabischunterricht die verschiedenen Ebenen der Heterogenität von Lerngruppen sowie der praktische Umgang der Lehrkräfte damit herausgearbeitet. Damit können die didaktischen Ansätze der Heterogenitätsforschung auf den Fall des herkunftssprachlichen Arabischunterricht ausgeweitet werden.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

For a couple of years heritage language instruction has been a formal offer in German schools uniting children from different countries with the same heritage language which is different from German. Learners of Arabic as a heritage language are very diverse though. This is providing challenges as well as chances for the teachers preparing their classes. The aim of this article is to present the issues of heterogeneity within learner groups of Arabic as a heritage language in the example of schools in Saxony. It presents the results of an interviewbased scale study with teachers of Arabic as a heritage language at schools in Saxony which investigate the different levels of heterogeneity among learners and attitudes of the teachers towards these issues. By this, the article aims to widen the approaches in research of heterogeneity at school to the issue of heritage language instruction as a particular case study.

English
Uncontrolled Keywords: Arabisch, Herkunftssprachenunterricht, Differenzierung, Heterogenität, Arabic, teaching a heritage language, differentiation, heterogeneity, Teaching a heritage language
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241241
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 26 Jun 2023 11:48
Last Modified: 26 Jun 2023 11:48
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24124
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