TU Darmstadt / ULB / TUprints

Zum Zusammenspiel von Forschungsmethoden und ihren erkenntnistheoretischen Hintergründen. Ein Vergleich der Situationsanalyse und der Konstruktivistischen Grounded Theory am Beispiel eines narrativen Interviews

Ballweg, Sandra ; Erichsen, Göntje ; Hähnlein, Mario ; Introna, Silvia ; Riemer, Claudia ; Rozum, Nastassia ; Njeugue, Bertrand Toumi ; Zörner, Anika (2023)
Zum Zusammenspiel von Forschungsmethoden und ihren erkenntnistheoretischen Hintergründen. Ein Vergleich der Situationsanalyse und der Konstruktivistischen Grounded Theory am Beispiel eines narrativen Interviews.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2021, 26 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00021836
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3353-forschungsmethodik daf_daz.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (2MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Zum Zusammenspiel von Forschungsmethoden und ihren erkenntnistheoretischen Hintergründen. Ein Vergleich der Situationsanalyse und der Konstruktivistischen Grounded Theory am Beispiel eines narrativen Interviews
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 26
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00021836
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Empirische Forschungsmethoden sind nicht allein Werkzeuge, sondern vielmehr Ausdruck allgemeiner erkenntnistheoretischer und forschungsmethodologischer Grundannahmen in Bezug auf die Rekonstruktion eines Forschungsgegenstands und Ausgestaltung des Forschungsprozesses, wodurch wiederum die Ergebnisse beeinflusst werden. Im Zentrum dieses Beitrags stehen Ansätze der in der qualitativen Zweit- und Fremdsprachenforschung verbreiteten Grounded Theory. Zwei methodologische Weiterentwicklungen, die Konstruktivistische Grounded Theory nach Kathy Charmaz und die postmodern ausgerichtete Situations­analyse nach Adele Clarke, werden v.a. hinsichtlich ihrer epistemologischen Grundannahmen sowie ihres methodischen Vorgehens miteinander verglichen, indem die beiden unterschiedli­chen Herangehensweisen bei der Interpretation desselben narrativen Interviews aus der DaZ-Professionsforschung einander gegenübergestellt werden. Der Vergleich zeigt, dass die Aufmerksamkeitslenkung im Forschungsprozess weitgehend von den ausgewählten For­schungsansätzen abhängt, insofern als diese nicht nur die Dateninterpretation prägen, sondern auch den Zugriff auf den Forschungsgegenstand bestimmen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

mpirical research methods are not merely tools but rather an expression of general epistemological and methodological assumptions concerning the research topic and the research design. As such, they determine the character of the results. To identify how methodology influences research practices and outcomes, we focus on two recent versions of Grounded Theory, namely Kathy Charmaz' Constructivist Grounded Theory and Adele Clarke's postmodern Situational Analysis, which we discuss and compare especially with regard to their underlying epistemo­logical orientation and their procedures in data interpretation. To this end, we apply the two approaches to interpret a narrative interview with a student teacher in the field of second language provision. From this comparison, it becomes evident that the selected methodological approach crucially directs the researchers' attention in the research process by not only shaping the procedures in data interpretation but also by determining how a research topic is addressed in general terms.

English
Uncontrolled Keywords: Empirische Forschungsmethodologie, qualitative Dateninterpretation, Konstruktivistische Grounded Theorie, empirical research methodology, qualitative data interpretation, Grounded Theory, Constructivist Grounded Theory
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-218363
Additional Information:

Artikel erstellt von: Bielefelder Arbeitsgruppe Forschungsmethodik DaF/DaZ

Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21836
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item