Item Type: |
Ph.D. Thesis |
Type of entry: |
Primary publication |
Title: |
Wissensmanagement in Forschungseinrichtungen |
Language: |
German |
Referees: |
Schmiede, Prof. Dr. Rudi ; Krais, Prof. Dr. Beate ; Schmidt, Prof. Dr. Gert |
Advisors: |
Schmiede, Prof. Dr. Rudi |
Date: |
6 September 2006 |
Place of Publication: |
Darmstadt |
Date of oral examination: |
6 July 2006 |
Abstract: |
Die Hauptproblematik die in Einrichtungen der angewandten Forschung wie auch im Fraunhofer-Institut für Sichere Informationstechnologie SIT vorkommt, besteht im Vereinbaren der kurzfristigen Ertragsnotwendigkeiten mit den langfristig tragfähigen Perspektiven der wissenschaftlichen Profilierung, u. a. auch durch einen optimalen Umgang mit dem Wissen der Mitarbeiter. Zentraler Gegenstand der Arbeit ist die konkrete Wissensproblematik am SIT und eine ihr Rechnung tragende Gestaltung von Wissensmanagement. In einer interdisziplinären Verbindung von Theorie und Praxis beschreibt sie, wie Wissen im Interesse der Mitarbeiter und der Organisation mit Mitteln des Wissensmanagements systematisch genutzt und erweitert wird. Sie geht von der begründeten Annahme aus, dass Wissen als personengebundenes Phänomen aufzufassen ist, das nur in sozialen Interaktionsprozessen praxisbezogen generiert und transferiert werden kann. Daraus leitet sie einen integrativen Ansatz für das Wissensmanagement ab, der menschliche, organisatorische und technische Aspekte gleichermaßen berücksichtigt. |
Alternative Abstract: |
Alternative Abstract | Language |
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An important objective of research institutions such as Fraunhofer-Institute for Secure Information Technology (SIT) is finding a balance between the short-term-oriented requirements of returns and the long-term-oriented research profiling. Knowledge Management can be an effective instrument in improving both the scientific work and business processes. The topic of the doctoral thesis is knowledge management and its design at SIT, as a tool in improving the creation, use and re-use of knowledge. I debate that knowledge is founded on practice; it is shared and emerges within social interaction processes and networks. The theoretical and practical approaches of the thesis are based on the integration of individuals, organization and technology on one hand, as well as on a person-bounded knowledge concept. The work describes concrete solutions like Communities of Practice and Project-Databases which sustain the knowledge and work processes. | English |
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Uncontrolled Keywords: |
Communities of Practice, soziale Netzwerke, Veränderungsmanagement |
Alternative keywords: |
Alternative keywords | Language |
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Communities of Practice, soziale Netzwerke, Veränderungsmanagement | German | Communities of Practice, social Networks, Change Management | English |
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URN: |
urn:nbn:de:tuda-tuprints-7286 |
Classification DDC: |
300 Social sciences > 300 Social sciences, sociology, anthropology |
Divisions: |
02 Department of History and Social Science |
Date Deposited: |
17 Oct 2008 09:22 |
Last Modified: |
08 Jul 2020 22:55 |
URI: |
https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/728 |
PPN: |
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Export: |
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