TU Darmstadt / ULB / TUprints

Der öffentliche Personennahverkehr im post-suburbanen Kontext - Toronto und Frankfurt als Fallbeispiele

Mettke, Christian (2015)
Der öffentliche Personennahverkehr im post-suburbanen Kontext - Toronto und Frankfurt als Fallbeispiele.
Technische Universität Darmstadt
Ph.D. Thesis, Primary publication

[img]
Preview
Text
Diss_Gesamt_20150112a_tuprints.pdf
Copyright Information: In Copyright.

Download (21MB) | Preview
Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: Der öffentliche Personennahverkehr im post-suburbanen Kontext - Toronto und Frankfurt als Fallbeispiele
Language: German
Referees: Monstadt, Prof. Dr. Jochen ; Keil, Prof. Dr. Roger
Date: 2015
Place of Publication: Darmstadt
Date of oral examination: 7 July 2014
Abstract:

ÖPNV-Systeme in post-suburbanen Stadtregionen sind gegenwärtig von fundamentalen strukturellen, multi-dimensionalen Transformationen gekennzeichnet. Post-Suburbanisierung als theoretische Perspektive auf Stadtentwicklung zielt besonders auf die räumlichen Ausdifferenzierungen, die stadträumlichen Neuordnungen sowie diskursiven und politischen Spannungen innerhalb von Stadtregionen. Diese Arbeit analysiert die Entwicklungspfade der ÖPNV-System in Toronto und Frankfurt/Main. Sie beleuchtet die konfliktreichen Dynamiken der ÖPNV-Versorgung im Kontext der Post-Suburbanisierung. Die Dissertation zielt darauf ab, das theoretische sowie empirische Verständnis um Entwicklungspfade von technischen Infrastruktursystemen vor dem Hintergrund dynamischer Stadtentwicklungen - in diesem Fall die der Post-Suburbanisierung - weiterzuentwickeln.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Today public transit systems in post-suburbanized city regions are challenged by fundamental structural, multi-dimensional transformations. Post-suburbanization as a theoretical perspective points to spatial differentiations, to discursive and political tensions between post-suburban imaginations and “realities”. This thesis analyzes the transformation paths of two public transit systems in Toronto and Frankfurt. It sheds lights on the conflictual dynamics within the public transit system and between the various stakeholders. The thesis aimed to further develop the understanding of technical infrastructures within highly dynamic urban spaces and their implications for both the empirical and theoretical dimension of recent urban research.

English
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-42463
Classification DDC: 500 Science and mathematics > 550 Earth sciences and geology
600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
Divisions: 13 Department of Civil and Environmental Engineering Sciences
13 Department of Civil and Environmental Engineering Sciences > Institute IWAR
Date Deposited: 09 Mar 2015 09:03
Last Modified: 09 Jul 2020 00:49
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/4246
PPN: 356881849
Export:
Actions (login required)
View Item View Item