TU Darmstadt / ULB / TUprints

Medienbausteine für web-basierte Lernsysteme

Steinacker, Achim (2002)
Medienbausteine für web-basierte Lernsysteme.
Technische Universität Darmstadt
Ph.D. Thesis, Primary publication

[img]
Preview
PDF
diss.PDF
Copyright Information: In Copyright.

Download (2MB) | Preview
Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: Medienbausteine für web-basierte Lernsysteme
Language: German
Referees: Effelsberg, Prof. Wolfgang ; von Stryck, Prof. Oskar ; Eckert, Prof. Claudia ; Encarnacao, Prof. Jose L.
Advisors: Steinmetz, Prof. Ralf
Date: 10 December 2002
Place of Publication: Darmstadt
Date of oral examination: 11 January 2002
Abstract:

Web-basierte Informationssysteme mit denen ein personalisierter und zeitunabhängiger Zugriff auf Lernmaterialien sichergestellt werden kann, erfordern die Erfassung und das Management einer Vielzahl unterschiedlicher Informationen. In der vorliegenden Arbeit wird untersucht, inwieweit heute existierende Metadaten-Standards zur Beschreibung von multimedialen Lernressourcen, geeignet sind, diese Anforderungen zu erfüllen. In der Arbeit wird gezeigt, dass nur eine Kombination von Metadatenbeschreibunen für einzelne Medienbausteine mit semantischen Netzen, die zur Speicherung von ressourcenunabhängigen Wissenstrukturen verwendet werden können, alle Anforderungen erfüllt. Aufbauend auf diesen Ergebnissen, wird dann ein Datenmodell und eine Archtiektur für eine Wissensbasis entwickelt, die als allgemeine Basis für ein web-basiertes Lernsystem dienen kann.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

web-based information systems providing a personalized access to learning materials, require the gathering and management of many different information about the learning material. This theses examines to what extent todays existing metadata standards fulfill these requirements. The analysis shows, that only a combination of a metadata standard, for describing single ressources, combined with semantic networks, used to store ressource independent domain knowledge is suitable to satosfy all needs. Based on these results an architecture for a knowledge base is described and implemented, which can be used as a base for web-based learning system.

English
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-2787
Classification DDC: 000 Generalities, computers, information > 004 Computer science
Divisions: 20 Department of Computer Science
Date Deposited: 17 Oct 2008 09:21
Last Modified: 08 Jul 2020 22:45
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/278
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item