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Combined Rail-Road Transport in Europe - Improvement Potential and Impact of Environmental Policy on Competitiveness

Gleser, Michael (2024)
Combined Rail-Road Transport in Europe - Improvement Potential and Impact of Environmental Policy on Competitiveness.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00027593
Ph.D. Thesis, Primary publication, Publisher's Version

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Item Type: Ph.D. Thesis
Type of entry: Primary publication
Title: Combined Rail-Road Transport in Europe - Improvement Potential and Impact of Environmental Policy on Competitiveness
Language: English
Referees: Elbert, Prof. Dr. Ralf ; Pfohl, Prof. Dr. Hans-Christian
Date: 9 July 2024
Place of Publication: Darmstadt
Collation: xv, 219 Seiten
Date of oral examination: 24 May 2024
DOI: 10.26083/tuprints-00027593
Abstract:

This dissertation investigates the topic of combined rail-road transport with a focus on Europe. In addition to an introduction to the subject and a description of the research design utilized, it consists of three distinct studies whose results build upon one another. In the first study, a Delphi study combined with a systematic literature review, explicit measures were identified on how combined transport can be strengthened from a practical perspective and which topic areas related research deals with. By synthesizing the results of both methods, a practice-oriented research agenda was created. It is intended to be a document of the current challenges of combined transport and an effective solution to them. The second study deals with port competition through hinterland connectivity, in which combined transport plays a major role. Using the example of the federal state of North Rhine-Westphalia, which is within the geographical scope of ports of the northern range, the influence of the CO2 tax introduced in 2021 is examined. A simulation model is used to investigate the impact of the tax, leading to interesting insights into the potential shift in competitive scope. The third and final study deals with the new possibilities of the China Railway Express, a direct train connection between Europe and China. Since the connection is enjoying increasing popularity, a simulation model, inspired by the second study, was used to examine which areas in China are economically accessible to exporters in Hesse utilizing this train connection. In addition, it was examined how this area would change if a (hypothetical) global carbon tax was introduced. All three studies together provide an overview of the current challenges of combined transport in Europe, its medium-term changes due to political and environmental regulations, and an outlook on the possibilities of intercontinental rail transport.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Die vorliegende Dissertation beschäftigt sich mit dem Themenbereich des kombinierten Straßen-/Schienengüterverkehrs mit einem Fokus auf den europäischen Raum. Sie besteht, neben einer Einführung in das Themengebiet und der Beschreibung des Forschungsdesigns, aus drei Studien, deren Ergebnisse inhaltlich aufeinander aufbauen. In der ersten Studie, einer Delphi-Befragung kombiniert mit einer systematischen Literaturrecherche, wurden Maßnahmen ermittelt, wie es aus einer Praxissicht zu einer Stärkung des kombinierten Verkehrs kommen kann und mit welchen Themengebieten sich die angrenzende Forschung beschäftigt. Durch die Synthese der Ergebnisse beider Methoden ist ein praxisorientierter Forschungsleitfaden entstanden, der sich als Dokument der aktuellen Herausforderungen des kombinierten Verkehrs und einer effektiven Lösung dieser versteht. Die zweite Studie beschäftigt sich mit intermodalen Hafenhinterlandverkehren, bei denen der kombinierte Verkehr eine große Rolle spielt. Am Beispiel des Bundeslandes Nordrhein-Westfalen, welches im Einflussbereich mehrerer Häfen liegt, wurde der Einfluss der 2021 eingeführten CO2-Steuer untersucht. Das verwendete Simulationsmodell führt hierbei zu interessanten Erkenntnissen potenzieller Verkehrsverlagerungen. Die dritte und finale Studie beschäftigt sich mit den neuen Möglichkeiten des China Railway Express, einer direkten Zugverbindung zwischen Europa und China. Da sich die Verbindung steigender Beliebtheit erfreut, wurde mit einem an die zweite Studie angelehnten Simulationsmodell untersucht, welche Gegenden in China für Exporteure in Hessen wirtschaftlich erreichbar sind. Zusätzlich wurde untersucht, wie sich dieser Bereich bei Einführung einer (hypothetischen) globalen CO2-Steuer verändern würde. Alle drei Studien bilden zusammen sowohl einen Überblick über aktuelle Herausforderungen des kombinierten Verkehrs in Europa, dessen mittelfristige Veränderungen aufgrund von politischen Regelungen, als auch einen Ausblick auf Möglichkeiten des interkontinentalen Schienentransports.

German
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-275932
Classification DDC: 300 Social sciences > 330 Economics
Divisions: 01 Department of Law and Economics > Betriebswirtschaftliche Fachgebiete > Department of Management and Logistics
Date Deposited: 09 Jul 2024 09:34
Last Modified: 10 Sep 2024 11:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/27593
PPN: 519676459
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