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Thermisch gespritzte Beschichtungen für den Armaturenbau

Bobzin, K. ; Wietheger, W. ; Heinemann, H. ; Schulz, M. ; Oechsner, M. ; Engler, T. ; Scheerer, H. ; Joung, Y. (2024)
Thermisch gespritzte Beschichtungen für den Armaturenbau.
In: Materials Science and Engineering Technology = Materialwissenschaft und Werkstofftechnik, 2021, 52 (9)
doi: 10.26083/tuprints-00020998
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Thermisch gespritzte Beschichtungen für den Armaturenbau
Language: German
Date: 13 February 2024
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2021
Place of primary publication: Weinheim
Publisher: Wiley-VCH
Journal or Publication Title: Materials Science and Engineering Technology = Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
Volume of the journal: 52
Issue Number: 9
DOI: 10.26083/tuprints-00020998
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Origin: Secondary publication DeepGreen
Abstract:

In dieser Studie wird die Entwicklung verschiedener thermisch gespritzter Beschichtungen für den Einsatz im Armaturenbau diskutiert. Basierend auf etablierten Verschleißschutzschichten der Armaturenindustrie wurden verschiedene Festschmierstoffe in diese Beschichtungen integriert, um das Verschleiß‐ und Reibungsverhalten bei anwendungsnahen Belastungen für Armaturen zu verbessern. Für die Anwendungen wurden Verschleißschutzschichten auf Basis von WC/CoCr und Cr₃C₂/NiCr entwickelt. Als Festschmierstoffe wurden nickelumhülltes Graphit und hexagonales Bornitrid untersucht. Die Verfahrensvarianten Hochgeschwindigkeitsflammspritzen mit Sauerstoff (HVOF) und das neuartige Ultrahochgeschwindigkeitsflammspritzen (UHVOF) wurden untersucht. Die Ergebnisse zeigen, dass durch eine passende Beschichtungszusammensetzung eine Reduktion des Verschleißes von 53 % und der Reibung von 31 % unter anwendungsnahen Belastungen möglich ist.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

This study discusses the development of various thermally sprayed coatings for the use in the valve industry. Based on established coating systems for wear protection, different solid lubricants were integrated into these coatings in order to optimize the wear and friction behavior at application oriented loads. Wear protection coatings based on WC/CoCr and Cr₃C₂/NiCr were applied. As solid lubricants, nickel‐encapsulated graphite and hexagonal boron nitride were investigated. The thermal spraying processes high velocity oxygen fuel flame spraying (HVOF) and the novel ultra high velocity flame spraying (UHVOF) were investigated. The results show that through an appropriate coating composition a wear reduction of 53 % and a friction reduction of 31 % are possible.

English
Uncontrolled Keywords: Armaturenbau, Festschmierstoffe, Reibung, Verschleiß, Korrosion, Thermisches Spritzen
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-209981
Classification DDC: 600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering
600 Technology, medicine, applied sciences > 660 Chemical engineering
Divisions: 16 Department of Mechanical Engineering > Center for Engineering Materials, State Materials Testing Institute Darmstadt (MPA) Chair and Institute for Materials Technology (IfW)
Date Deposited: 13 Feb 2024 13:42
Last Modified: 24 Apr 2024 08:24
SWORD Depositor: Deep Green
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/20998
PPN: 51710198X
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