Item Type: |
Ph.D. Thesis |
Type of entry: |
Primary publication |
Title: |
Ein E-Learning-Konzept zum forschenden Lernen am Beispiel baudynamischer Untersuchungen |
Language: |
German |
Referees: |
Lange, Prof. Dr. Jörg ; Seyfarth, Prof. Dr. Andre ; Kuhlmann, Prof. Dr. Wolfram |
Date: |
16 September 2021 |
Place of Publication: |
Darmstadt |
Collation: |
iii, 142 Seiten |
Date of oral examination: |
26 February 2021 |
DOI: |
10.26083/tuprints-00019474 |
Abstract: |
Die Dissertation befasst sich mit zwei Themenschwerpunkten, der Didaktik und der Baudynamik. Es wurde ein E-Learning-Konzept entwickelt, welches es ermöglicht Studierende in laufende Forschungsprojekte einzubinden und die gewonnenen Erkenntnisse in Form eines Wikis zu sammeln und für nachfolgende Projektteilnehmer zu konkretisieren und nutzbar zu machen. Das E-Learning-Konzept wurde über eine Dauer von drei Jahren erprobt und im Hinblick auf Bedingungen, Verlaufsprozesse und Akzeptanz analysiert und bewertet.
Die baudynamischen Untersuchungen, welche u.a. im Rahmen des E-Learning-Projektes durchgeführt wurden, befassten sich mit dem Lastansatz zu fußgängerinduzierten Schwingungen der VDI 2038 – Blatt 1. Der dort abgebildete Last-Zeit-Verlauf weist große Differenzen zu den Bodenreaktionskräften aus der Biomechanik oder anderen Last-Zeit-Verläufen auf. Der Lastansatz wurde durch Versuche konkretisiert und es wurde ein Vorschlag zur Überarbeitung des Lastansatzes in der VDI 2038 erarbeitet. |
Alternative Abstract: |
Alternative Abstract | Language |
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The dissertation deals with two main topics, didactics and building dynamics. An e-learning concept was developed, which allows to involve students in ongoing research projects and to collect the gained knowledge in the form of a wiki and to concretize it for subsequent project participants and to make it usable. The e-learning concept was tested over a period of three years, analyzed and evaluated with regard to conditions, course processes and acceptance.
The structural dynamic investigations, which partly were included in the e-learning-project, covered the load approach to pedestrian-induced vibrations of VDI 2038 - Sheet 1. The load-time curve depicted there shows large differences to the ground reaction forces from biomechanics or other load-time curves. The load approach was concretized by tests and a proposal for the revision of the load approach in VDI 2038 was elaborated. | English |
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Status: |
Publisher's Version |
URN: |
urn:nbn:de:tuda-tuprints-194740 |
Classification DDC: |
600 Technology, medicine, applied sciences > 620 Engineering and machine engineering |
Divisions: |
13 Department of Civil and Environmental Engineering Sciences > Institute of Steel Constructions and Material Mechanics > Steel Constructions |
Date Deposited: |
16 Sep 2021 09:48 |
Last Modified: |
19 Sep 2023 18:02 |
URI: |
https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/19474 |
PPN: |
486185206 |
Export: |
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