TU Darmstadt / ULB / TUprints

Förderung des multilingualen Bewusstseins im ungarischen Schulkontext: Ein sprachenübergreifendes Unterrichtsprojekt zum Deutscherwerb nach Englisch

Horváth, Lilla ; Jessner, Ulrike (2023)
Förderung des multilingualen Bewusstseins im ungarischen Schulkontext: Ein sprachenübergreifendes Unterrichtsprojekt zum Deutscherwerb nach Englisch.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2023, 28 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024159
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3574-horváth.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (570kB)
[img] Text
zif-3574-horváth.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (111kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Förderung des multilingualen Bewusstseins im ungarischen Schulkontext: Ein sprachenübergreifendes Unterrichtsprojekt zum Deutscherwerb nach Englisch
Language: German
Date: 30 June 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 28
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024159
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die vorliegende Forschungsarbeit hat zum Ziel, die Auswirkungen von Training des multilingualen Bewusstseins auf das Schreiben in der zweiten Fremdsprache zu erforschen. Das Projekt wurde für ungarische Neuntklässler konzipiert, die Englisch als erste Fremdsprache und Deutsch als zweite Fremdsprache im Anfangsstadium lernen. Die Unterrichtsmethode fokussiert auf die Sensibilisierung der Interventionsgruppe für Ähnlichkeiten zwischen Englisch und Deutsch. Der vorliegende Artikel berichtet über die Ergebnisse im ersten Jahr des Deutschlernens. Die Daten belegen ein erhöhtes Leistungsniveau sowie bessere kom-munikative Schreibkompetenzen in der Interventionsgruppe mit signifikanten Unterschieden in der Entwicklung zwischen der Interventions- und der Kontrollgruppe.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The current paper sets out to present the effects of multilingual awareness training on writing performance in the second foreign language. The project was designed for 9th grade Hungarian students with L2 English at the starting stage of learning German as second foreign language. The project focuses on the sensitisation of the intervention group towards similarities between English and German. Results reveal findings in the first year of L3 learning. Data provide evidence for an enhanced level of target language proficiency as well as communicative competence in writing in the intervention group with significant differences between the development of the intervention- and the control group.

English
Uncontrolled Keywords: Deutsch als zweite Fremdsprache, Förderung des multilingualen Bewusstseins, Dynamisches Modell der Mehrsprachigkeit, Schreibentwicklung, German as second foreign language, multilingual awareness-raising, dynamic model of multilingualism, writing development
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241598
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 30 Jun 2023 08:07
Last Modified: 22 Jul 2024 08:14
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24159
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item