TU Darmstadt / ULB / TUprints

„Du musst wahnsinnig gut vorbereitet sein“ – Kontextualisierter Grammatikunterricht im DaF-Unterricht für Anfänger*innen

Bjerre, Kirsten ; Kabel, Kristine (2023)
„Du musst wahnsinnig gut vorbereitet sein“ – Kontextualisierter Grammatikunterricht im DaF-Unterricht für Anfänger*innen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2023, 28 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024157
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3581-bjerre.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (591kB)
[img] Text
zif-3581-bjerre.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (97kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: „Du musst wahnsinnig gut vorbereitet sein“ – Kontextualisierter Grammatikunterricht im DaF-Unterricht für Anfänger*innen
Language: German
Date: 30 June 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2023
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 28
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024157
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Aktuelle fremdsprachendidaktische Tendenzen heben den Wert eines expliziten Grammatikunterrichts vor, der mit meaning making in einem kommunikativen Kontext verbunden ist. Allerdings bleibt offen, wie ein solcher Unterricht konkret konzeptualisiert werden kann. In diesem Artikel präsentieren und exemplifizieren wir drei konkrete Prinzipien für einen expliziten, funktionell orientierten Grammatikunterricht und diskutieren damit verbundene Herausforderungen aus Perspektive der Lehrenden. Die Prinzipien wurden im Rahmen einer größeren ethnografischen Studie in Dänemark entwickelt, gefolgt von Teilstudien, die die Verwendung dieser Prinzipien untersucht haben. Die Datengrundlage für diesen Artikel entstammt einer Teilstudie zu DaF-Unterricht in einer 9. Klasse, in der ein kommunikativ kontextualisierter Grammatikunterricht auf der Grundlage von Bildtexten aus World Press Photo und mit dem Thema Satzvorfeld durchgeführt wurde. Ziel ist es, durch diese drei Prinzipien Denkanstöße für den Grammatikunterricht in der Sekundarstufe zu geben und so einen Beitrag zur grammatikdidaktischen Forschung zu leisten.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Explicit grammar instruction within foreign language classrooms has been suggested as worthful, when linked to communicative situations and meaning making through texts. However, it is yet to be investigated further how such an approach might be conceptualised. In this article, we present and exemplify three concrete principles for an explicit and functional oriented grammar teaching and discuss possible challenges seen from teacher perspectives. The principles were developed on the ground of a larger focused ethnographic study in Denmark, followed by sub-studies exploring the use of these principles in unit-of-works on two schools. Data in this study is from one of the sub-studies conducted in one Year 9 (age 15) German as Foreign Language Class, in which a contextualised grammar teaching on the use of sentence openers in texts from World Press Photos was held and examined. The aim of the article’s exploration of the three principles is to contribute to grammar pedagogy research and to offer inspiration for continued reflexions relevant for grammar teaching at the lower secondary level.

English
Uncontrolled Keywords: Grammatikdidaktik, kontextualisierte Grammatik, DaF, didaktisches Experiment, Sekundarstufe, Grammar pedagogy, contextualised grammar, qualitative experiment, lower secondary
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241579
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 30 Jun 2023 07:54
Last Modified: 22 Jul 2024 08:10
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24157
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item