TU Darmstadt / ULB / TUprints

Prozesse der Professionalisierung durch die Umsetzung des Sprachenkonzepts an der Europäischen Technischen Universität Darmstadt. Wie das Modell der funktionalen Mehrsprachigkeit umgesetzt werden kann

Bradlaw, Constanze ; Hufeisen, Britta ; Nölle-Becker, Stefanie (2023)
Prozesse der Professionalisierung durch die Umsetzung des Sprachenkonzepts an der Europäischen Technischen Universität Darmstadt. Wie das Modell der funktionalen Mehrsprachigkeit umgesetzt werden kann.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2022, 27 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00024135
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3521-bradlaw.pdf
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (564kB)
[img] Text
zif-3521-bradlaw.xml
Copyright Information: CC BY 4.0 International - Creative Commons, Attribution.

Download (85kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Prozesse der Professionalisierung durch die Umsetzung des Sprachenkonzepts an der Europäischen Technischen Universität Darmstadt. Wie das Modell der funktionalen Mehrsprachigkeit umgesetzt werden kann
Language: German
Date: 28 June 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2022
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 27
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00024135
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Das neu entwickelte Sprachenkonzept im Rahmen der Internationalisierungsstrategie der TU Darmstadt beinhaltet neben seiner sprachwissenschaftlichen Verankerung einen Katalog von aktuell über 30 Einzelmaßnahmen. Sie stellen Vorschläge dar, die die abstrakten Ideen des Autorinnenteams zur Einführung von funktionaler Mehrsprachigkeit an ihrer Universität in die konkrete Umsetzung überführen. Da die Ausgangslagen und die Bedarfe für die verschiedenen Statusgruppen divers sind, wurde hier eine exemplarische Auswahl von Maßnahmen nach Zielgruppen sortiert. Dadurch wird aus unserer Sicht auch am ehesten deutlich, was wir unter Prozessen der Professionalisierung verstehen, die weit über den Gebrauch des Englischen in internationalen Kontexten deutscher Universitäten hinausweisen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

As part of its internationalisation strategy, the newly developed languages concept of the Technical University Darmstadt contains a scientific linguistic anchoring as well as a catalogue with over 30 individual actions to-date. The latter suggest in a very concrete manner how to bring their authors’ abstract ideas on functional multilingualism to life at their university. Since the starting points and the needs of the different status groups are diverse, we sorted examples of these actions according to the groups of people they address. Thus, we try to elucidate our understanding of advancing professionalisation exceeding far the use of English in international contexts of German HEIs.

English
Uncontrolled Keywords: funktionale Mehrsprachigkeit, Internationalisierung, Sprachenplanung, Sprachenkonzept, Hochschulen, functional multilingualism, internationalisation, languages planning, languages concept, HEIs
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241359
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 28 Jun 2023 11:54
Last Modified: 22 Jul 2024 08:10
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/24135
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item