TU Darmstadt / ULB / TUprints

100 Jahre Bauhaus (1919-2019) – Aufgabenbasierte und handlungsorientierte Medienarbeit im DaF-Unterricht

Lay, Tristan ; McGrath, Katharina (2023)
100 Jahre Bauhaus (1919-2019) – Aufgabenbasierte und handlungsorientierte Medienarbeit im DaF-Unterricht.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2019, 24 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00022108
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3197-lay.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (2MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: 100 Jahre Bauhaus (1919-2019) – Aufgabenbasierte und handlungsorientierte Medienarbeit im DaF-Unterricht
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2019
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 24
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00022108
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die Fächer Deutsch als Fremd-und Zweitsprache sowie die Disziplinen Sprachlehrforschung und Fremdsprachendidaktik widmen sich seit mehreren Jahren verstärkt dem historisch-und kulturwissenschaftlichen Gedächtnisdiskurs. Der vorliegende Beitrag möchte den anhaltenden Diskurs über Geschichte im Gedächtnisum eine „gestalterische“ Komponente erweitern. Angesichts des diesjährigen Bauhaus-Jubiläums (2019) möchten wir die einflussreiche Bildungsstätte im Bereich der Architektur, Kunst und Gestaltung in den Mittelpunkt stellen und Möglichkeiten diskutieren, wie eine „historisch-gestalterische“ und handlungsorientierte Arbeit mit dem Bauhaus unter Einbeziehung diverserMedien im DaF-Unterricht aussehen könnte.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Over the past few years, the disciplines German as a foreign language (GFL) and German as a second language (GSL) as well as the academic field of Applied Linguistics have been increasingly dedicated to the discourse of memory from a historical and cultural perspective. This contribution seeks to enhance the ongoing discourse on history in cultural memory by adding a “design” component. In view of this year’s Bauhaus centenary (2019), we would like to focus on thisinfluential educational institution in the field of architecture, art and design and discuss different ideas as to what working with the Bauhaus in a “history/design” and action-oriented way via the incorporation of various media into GFL lessons could look like.

English
Uncontrolled Keywords: Gedächtnis und Geschichte, Handlungsorientierung, Web 2.0-Anwendungen, Bauhaus, Memory and History, Task-based Language Teaching (TBLT), Web 2.0
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-221088
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22108
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item