TU Darmstadt / ULB / TUprints

Textarbeit im Fremdsprachenunterricht als Frage fachdidaktischer Kompetenz

Thonhauser, Ingo (2023)
Textarbeit im Fremdsprachenunterricht als Frage fachdidaktischer Kompetenz.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00022015
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3291-thonhauser.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Textarbeit im Fremdsprachenunterricht als Frage fachdidaktischer Kompetenz
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00022015
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In diesem Beitrag beschreibe ich die Textarbeit als eine Komponente des fachdidak-tischen Wissens und Könnens von Fremdsprachlehrerinnen und -lehrern. Dazu charakterisiere ich zu Beginn den aktuellen Gebrauch des Begriff Textarbeit, um dann drei Dimensionen der Textarbeit im Fremdsprachenunterricht zu diskutieren. In dieser Darstellung fokussiere ich die Perspektive der Lehrenden, indem ich versuche, das Wissen und Können herauszuarbeiten, das Textarbeit im Fremdsprachenunterricht erfordert. In einem dritten Abschnitt diskutiere ich diese Beobachtungen im Kontext der Frage nach den Komponenten fachdidaktischen Kompetenz von Fremdsprachen-lehrerinnen und -lehrern.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Working with texts in the language classroom is covered by a specific term (Textarbeit) in German. In this contribution I describe Textarbeit as one of the components of professional didactic competence of language teachers. After characterizing the current use of the term, I identify three dimensions of Textarbeit in foreign language teaching. I then analyze these dimensions focusing on the knowledge and skills teachers need to dispose of when they work with texts in the classroom. In the last section of this paper I discuss results of this analysis in the light of current constructs of professional didactic competence in the area of foreign language teaching.

English
Uncontrolled Keywords: Fachdidaktische Kompetenz, Textarbeit, Deutsch als Fremdsprache, Fremdsprachendidaktik, Lehrerausbildung, Didactic competence, texts in language teaching, German as a Foreign Language, teacher training
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-220154
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 22 Jul 2024 08:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22015
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item