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„Ich WOLLTE es einfach mal LERNEN.“ Bildungsentscheidungen von mehrsprachigen Studierenden

Vossmiller, Ksenija (2023)
„Ich WOLLTE es einfach mal LERNEN.“ Bildungsentscheidungen von mehrsprachigen Studierenden.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00022005
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Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: „Ich WOLLTE es einfach mal LERNEN.“ Bildungsentscheidungen von mehrsprachigen Studierenden
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00022005
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Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Der Beitrag betrachtet die Bildungsbiographien von mehrsprachigen Studierenden der sog. „Generation 1.5“ sowie intrinsische Faktoren, die es diesen Studierenden ermöglichen, sich der Herkunftssprache Russisch im tertiären deutschsprachigen Bildungsbereich zu widmen. Die Studierenden wurden zu ihrer Mehrsprachigkeit und den Auswirkungen auf ihre bildungsbio-graphischen Entscheidungen befragt. Die bisher wenig berücksichtigte Wahrnehmung ihrer lebensweltlichen Mehrsprachigkeit mit ihren herkunftssprachlichen Identitätskonzepten werden unverkennbar. Die Heterogenität der Herkunftssprecher_innen der russischen Sprache in der Bundesrepublik Deutschland birgt viele Entwicklungspotentiale vor allem für diese Gruppe der in Deutschland sozialisierten Heranwachsenden.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The focus of this paper is the educational biographies of multilingual students of the so called “generation 1.5” as well as the intrinsic factors that allow these students to pursue their heritage language Russian in a German-speaking educational system. They were questioned about their approach towards their multilingualism and the effects on their educational decisions. The previously neglected perception of their multilingualism as well as their heritage language identity concepts become obvious. The heterogeneity of the heritage speakers of Russian in the German Federal Republic holds many development potentials above all for this group of adolescents socialized in Germany.

English
Uncontrolled Keywords: Mehrsprachigkeit, Herkunftssprache, Bildungsbiographien; Heritage language education, 1.5 generation students, learners with a heritage motivation
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-220055
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 22 Jul 2024 08:19
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/22005
PPN:
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