TU Darmstadt / ULB / TUprints

Bericht aus der Hochschulpraxis: Interkulturelle Begegnung als Zumutung – authentische universitäre Lehrformate in studienvorbereitenden DaF-Kursen

Lüdecke-Röttger, Kati (2023)
Bericht aus der Hochschulpraxis: Interkulturelle Begegnung als Zumutung – authentische universitäre Lehrformate in studienvorbereitenden DaF-Kursen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021933
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3229-lüdecke-röttger.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Bericht aus der Hochschulpraxis: Interkulturelle Begegnung als Zumutung – authentische universitäre Lehrformate in studienvorbereitenden DaF-Kursen
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00021933
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Ausländische Studierende erfahren den Übergang vom meist sehr geschlossenen und behütenden studienvorbereitenden DaF-Unterricht ins Fachstudium häufig als unvermittelt und als Überforderung, die bis zum Studienabbruch führen kann. Als eine Möglichkeit, dieser Überforderung vorzubeugen, stellt der Beitrag ein konkretes Seminarbeispiel vor, das bereits in der Studienvorbereitung die traditionelle Kurssituation aufbricht und die Teilnehmenden in Kontakt mit der Hochschule und dem Studienalltag bringt, um so den Übergang zu erleichtern bzw. den Übergang partiell vorwegzunehmen. Im Mittelpunkt stehen zum einen die authentischen Begegnungen mit den Studierenden und Lernformaten einer deutschen Hochschule sowie interkulturelle Differenzen als Momente der Irritation, die im Sinne der konstruktivistischen Transformationstheorie des Lernens einen Perspektivenwechsel und damit das Aufbrechen und die Veränderung von Haltungen und Einstellungen anstoßen. Zum anderen wird die notwendige Rückkopplung in den studienvorbereitenden Deutschkurs in den Blick genommen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Foreign students in preparatory courses in German as a foreign language (GFL) are often very well cared for and detached from (the typical challenges of) university life. Transition to their regular studies can therefore be experienced as an unexpected overload which even leads to discontinuation of studies. In this paper, a specific course concept is presented with the aim to prevent this overload and to facilitate the transition to academia by breaking up the traditional course concept and bringing students into contact with academia and everyday university life whilst attending the preparatory GFL courses. This paper focuses on authentic encounters of foreign students with domestic students, methods of teaching of a German university and the experience of intercultural differences as moments of irritation. According to constructivist and transformational learning theories, such moments of irritation might initiate a change of perspective thus breaking up and changing stands and attitudes. The paper will further elaborate on the necessary discussion and reflexion of these encounters and irritations.

English
Uncontrolled Keywords: Studienvorbereitung, Studierfähigkeit, Transformatives Lernen, Kulturreflexivität; study preparation, study skills, transformational learning theories, culture reflexivity
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219339
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21933
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item