TU Darmstadt / ULB / TUprints

Tandemlernen in Social-Virtual-Reality: Immersiv-spielebasierter DaF-Erwerb von mündlichen Sprachkompetenzen

Ahlers, Timo ; Lazović, Milica ; Schweiger, Kathrin ; Senkbeil, Karsten (2023)
Tandemlernen in Social-Virtual-Reality: Immersiv-spielebasierter DaF-Erwerb von mündlichen Sprachkompetenzen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00021907
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3304-ahlers.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Tandemlernen in Social-Virtual-Reality: Immersiv-spielebasierter DaF-Erwerb von mündlichen Sprachkompetenzen
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2020
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 25
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00021907
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Bisheriger Fremdsprachenunterricht und aktuelle Sprachlern-Apps weisen oft didaktische Defizite im Mündlichkeitserwerb auf, wie unsere internationale Fragebogenerhebung zu DaF-Lerner*innenerfahrungen zeigt. Geeignete immersive Lernformen wie Sprachtandems und Sprachreisen sind organisatorisch aufwändig und teuer. Wie die Ergebnisse unserer funktional-pragmatischen Diskursanalyse von zehn multimodalen VR-Tandeminteraktionen aus der Pilotstudie Hololingo! zeigen, könnte digitales Tandemlernen in Social-Virtual-Reality (TLSVR) diese Lücke füllen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

As classical language courses and language learning apps show deficits in the domain of oral language acquisition, our study investigates tandem learning in social virtual reality (TLSVR) as a means of foreign language learning. We discuss the literature and present results from an international survey among learners of German as a foreign language. We subsequently analyse multimodal tandem conversation data that was collected in the pilot study Hololingo! with a focus on pragmatics. The results sketch a promising path for the new field of TLSVR.

English
Uncontrolled Keywords: Social-Virtual-Reality, Tandemlernen, Pragmatik, social virtual reality, tandem learning, pragmatics
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-219076
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:09
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/21907
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item