TU Darmstadt / ULB / TUprints

Lesekompetenz im Französisch als 1. und 2. Fremdsprache in einer mehrsprachigen Perspektive bei Primarschüler/innen am Ende der 6. Klasse

Manno, Giuseppe (2023)
Lesekompetenz im Französisch als 1. und 2. Fremdsprache in einer mehrsprachigen Perspektive bei Primarschüler/innen am Ende der 6. Klasse.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2017, 22 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00013006
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3108-manno.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (965kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Lesekompetenz im Französisch als 1. und 2. Fremdsprache in einer mehrsprachigen Perspektive bei Primarschüler/innen am Ende der 6. Klasse
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2017
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 22
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00013006
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Im Beitrag werden Resultate eines laufenden Forschungsprojekts vorgestellt, das die Lesekompetenz im Französisch als 1. und 2. Fremdsprache (Umkehrung der bisherigen Reihenfolge durch die Fremdsprachenreform in der Schweiz) unter Berücksichtigung der Schulsprache Deutsch in einer mehrsprachigen Perspektive am Ende der Primarstufe (6. Klasse) untersucht. Die zentrale Fragestellung ist, ob die Schüler/innen mit Französisch als 1. Fremdsprache über eine bessere Lesekompetenz verfügen als mit Französisch als 2. Fremdsprache (jeweiliger Beginn: 5. Klasse). Des Weiteren wird der Zusammenhang zwischen der Französischlesekompetenz und der Schulsprache untersucht. Für die Überprüfung dieser Fragestellungen liegt ein quasi-experimentelles Design vor, bei dem beide Gruppen zeitverschoben gemessen wurden.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

In this article we will present some results of an ongoing project which studies the reading comprehension in French at the end of primary school (6th grade) as first and as second foreign language (reversal of the previous order in the current reform of the foreign languages in Switzerland) by also considering the school language (German) within a multilingual approach. The focus of this article is whether learners with French as second foreign language reach a higher proficiency than learners with French as first foreign language (French being still taught from grade 5 on). Furthermore we will study the correlation between the reading comprehension proficiency in French and in German. The quasi-experimental research design is given by the fact that classes in the old and new system could be recorded at different times.

English
Uncontrolled Keywords: Lesekompetenz, Fremdsprachenerwerb, Tertiärsprachen, Französisch; reading comprehension, foreign language acquisition, tertiary languages, French.
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-130067
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:16
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/13006
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item