TU Darmstadt / ULB / TUprints

Distanzen überwunden? Eine Evaluation von e-Tandem Erfahrungen Deutschlernender in Kolumbien

El-Hariri, Yasmin ; Jung, Nina ; Angulo, Adriana (2023)
Distanzen überwunden? Eine Evaluation von e-Tandem Erfahrungen Deutschlernender in Kolumbien.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2016, 21 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012956
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3046-el-hariri.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Distanzen überwunden? Eine Evaluation von e-Tandem Erfahrungen Deutschlernender in Kolumbien
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2016
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 21
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012956
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

In Anknüpfung an einen im April 2015 veröffentlichen Artikel zum Potenzial von e-Tandems wird im vorliegenden Beitrag untersucht, inwiefern ursprüngliche Erwartungen kolumbianischer Deutschlernender an das Sprachenlernen im e-Tandem erfüllt wurden. Mittels einer im Oktober/November 2015 durchgeführten Onlineerhebung wurden 38 TeilnehmerInnen an einer e-Tandem-Kooperation zwischen Kolumbien und Österreich bezüglich ihrer Erfahrungen im e-Tandem befragt. Die Ergebnisse zeigen, dass e-Tandems tatsächlich zur Überwindung sprachlicher und kultureller Distanzen beitragen können. Allerdings müssen einige wichtige Faktoren wie Beziehungsbildung, Kontinuität und gegenseitiges Engagement berücksichtigt werden, um eine erfolgreiche Kooperation zu ermöglichen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The present paper ties up to a study published in April 2015 and aims at investigating to which extent Colombian GFL learners’ expectations regarding e-Tandem Language Learning have been fulfilled. Adopting an online survey, 38 participants of an eTandem exchange between Colombia and Austria were questioned about their experiences. Outcomes show that eTandem Language Learning may actually contribute to overcoming linguistic and cultural distances. However, some crucial factors, such as relationship-building, continuity and mutual engagement, have to be considered carefully, in order to enable a successful cooperation.

English
Uncontrolled Keywords: e-Tandem, non-formales Lernen, DaF in Kolumbien, Lernendenerfahrungen; e-Tandem, non-formal learning, German in Colombia, learner experiences
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129560
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:12
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12956
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item