TU Darmstadt / ULB / TUprints

Studienbegleitender Deutschunterricht in Polen – Eine Bedarfsanalyse unter Studierenden der Technischen Universität KoszalinTechnischen Universität Koszalin

Kic-Drgas, Joanna (2023)
Studienbegleitender Deutschunterricht in Polen – Eine Bedarfsanalyse unter Studierenden der Technischen Universität KoszalinTechnischen Universität Koszalin.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2016, 21 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012954
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-3048-kic-drgas.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Studienbegleitender Deutschunterricht in Polen – Eine Bedarfsanalyse unter Studierenden der Technischen Universität KoszalinTechnischen Universität Koszalin
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2016
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 21
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012954
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Die sich rasch ändernden gesellschaftlichen Verhältnisse (Globalisierung, steigende Mobilität, Spezialisierung verschiedener Fachbereiche) stellen auch die fachbezogene Fremdsprachenbildung vor die Herausforderung, die zeitgemäßen Bedürfnisse der Lernenden zu berücksichtigen. Das Ziel vorliegender Studie ist zu untersuchen, welche Erwartungen heutige Studierende an der Technischen Universität Koszalin an den studienbegleitenden Deutschunterricht stellen. Dazu wurde eine Umfrage unter den Studierenden von vier Fachrichtungen (Wirtschaft, Informatik, Mechanik, Europäische Beziehungen) durchgeführt. Die Antworten legen nahe, dass moderner Deutschunterricht stark fachbezogen orientiert sein sollte.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

The quickly changing social reality (arising from globalisation, increasing mobility, and the specialisation of many scientific fields) also affects modern language teaching for special purposes and results in the students’ changing expectations and needs. This paper aims at presenting the needs and expectations of the students studying a foreign language in an academic setting, using the example of a German course at the Koszalin Technical University. The basis for the findings and their analysis is a survey conducted among the students enrolled in economics, informatics, mechanics and European studies. The answers received from the students point strongly to the need for specialisation, a direction that should influence modern language teaching.

English
Uncontrolled Keywords: studienbegleitender Fremdsprachenunterricht, Bedarfsanalyse; foreign language teaching in an academic setting, needs analysis
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-129546
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:15
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12954
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item