TU Darmstadt / ULB / TUprints

Kognition und Grammatik: Ein kognitionswissenschaftlicher Ansatz zur Grammatikvermittlung am Beispiel der Grammatikanimationen

Roche, Jörg ; Suñer Muñoz, Ferran (2023)
Kognition und Grammatik: Ein kognitionswissenschaftlicher Ansatz zur Grammatikvermittlung am Beispiel der Grammatikanimationen.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2014, 19 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012885
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2314-roche.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (1MB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Kognition und Grammatik: Ein kognitionswissenschaftlicher Ansatz zur Grammatikvermittlung am Beispiel der Grammatikanimationen
Language: German
Date: 24 May 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2014
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 19
Issue Number: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012885
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Obwohl die Spracherwerbsforschung bereits Eingang in die Sprachlehraus- und -weiterbildung gefunden hat, werden ihre vielfältigen Erkenntnisse in der Lehrpraxis, den Lehrwerken und Lernergrammatiken in der Regel völlig außer Acht gelassen. Der vorliegende Beitrag zeigt daher auf, wie sich kognitionslinguistische Ansätze auf den Spracherwerb und auf die Sprachvermittlung anwenden lassen und wie sich das Manko fehlender Synergien zwischen beiden Disziplinen verringern lässt. Der Beitrag hat drei Teile: Im ersten Teil werden die theoretischen Grundlagen einer kognitionslinguistisch basierten Sprachvermittlung skizziert. Im zweiten Teil werden aktuelle Forschungsarbeiten aus dem Bereich der angewandten kognitiven Linguistik diskutiert. Der dritte Teil präsentiert einen innovativen, konzeptuell-inhaltlichen Ansatz, der die Anwendung kognitionslinguistischer Prinzipien auf einige Bereiche der deutschen Grammatik wie das Passiv, die Wechselpräpositionen oder die Modalverben exemplarisch aufzeigt. Darüber hinaus werden kognitive Aspekte des multimedialen Lernens sowie Aspekte des interkulturellen Lernens berücksichtigt.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Language acquisition research and language pedagogy often appear to be like two recluse woodsmen, often crossing paths but stubbornly refusing to acknowledge their common ground. Despite the fact that modern language education and language teacher training programs are well grounded in acquisition research, the fact remains that language classes, their textbooks, and review grammars tend to be slow in accepting such research findings. Therefore, the purpose of this article is to show that the application of cognitive linguistics to language acquisition and instruction offers an intriguing venue for bridging the gap between these estranged disciplines. The article has three parts. First, it discusses the theoretical underpinnings of teaching foreign languages from the point of view of cognitive linguistics. Second, it provides an up-to-date account of recent research findings on applied cognitive linguistics. Third, it sketches out the major aspects of an innovative approach to a concept-based animated grammar of German which sets out to apply a broad range of cognitive principles to foreign language learning in such areas as syntax, passive voice, case markings, and modals. This approach also takes into account cognitive aspects of multimedia learning as well as aspects of language-specific and cross-cultural mapping

English
Uncontrolled Keywords: Kognitive Linguistik, Metaphorisierung, multimediales Lernen, Grammatikanimationen, Fremdsprachenerwerb
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-128850
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:03
Last Modified: 22 Jul 2024 08:18
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12885
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item